Solar Boat Twente werkt aan efficiënte zonneboot én duurzame maritieme sector: ‘We zijn echt een vriendenteam’
Studentenleven

Solar Boat Twente werkt aan efficiënte zonneboot én duurzame maritieme sector

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

De meest efficiënte boot op zonne-energie ter wereld maken. Dat is wat Solar Boat Twente wil. Tegelijkertijd heeft het studententeam zich ten doel gesteld de maritieme sector te verduurzamen. “Want daar valt nog veel winst te behalen”, aldus Communication Manager Sam van Roosendaal.

Solar Boat Twente bestaat momenteel uit achttien studenten. Allemaal studeren ze aan de Universiteit Twente. En ergens is dat jammer, vindt Sam (22), want ook Saxion-studenten zijn meer dan welkom bij het studententeam. “Ik denk dat UT- en Saxion-studenten heel veel van elkaar kunnen leren”, zegt de Communication Manager van Solar Boat Twente. “UT-studenten zijn theoretisch ingesteld. Saxion-studenten daarentegen hebben een veel praktischere aanpak. Dat merkten we eerder dit jaar toen we nog wel een Saxion-student hadden. Die ging meteen aan de slag. In die balans kunnen we veel van elkaar leren. Dat maakt het een heel interessante samenwerking.”

Het studententeam werkt momenteel hard aan hun Solar Boat. Langzaam maar zeker worden de puntjes op de ‘i’ gezet, met een aantal races in het vooruitzicht. “Als Solar Boat Twente willen we de meest efficiënte boot op zonne-energie ter wereld maken. Een project met heel veel technische aspecten waar je veel van leert. Dat we de meest efficiënte zonneboot willen maken willen we niet alleen uitspreken, maar ook laten zien. Daarom doen we mee aan races. Binnen Nederland worden door Solar Sport One verschillende wedstrijden georganiseerd. Zo doen we met Hemelvaart mee aan het NK Zonnebootrace in Akkrum. Uiteindelijk werken we toe naar de Monte Carlo Solar Boat & Energy Challenge. Dat is voor ons de grote eindrace.”

Verduurzamen maritieme sector

Naast het optimaliseren van de zonneboot, hebben de studenten van Solar Boat Twente zich nog een doel gesteld. Ze willen de wereld een stukje groener maken. Daarom vragen ze aandacht voor duurzaamheid in de maritieme sector. “Dat is ook nodig”, vindt Sam. “Er is steeds meer verduurzaming in de sector, maar cijfertechnisch wordt een groot deel van de uitstoot nog steeds veroorzaakt door de maritieme sector. Dat zit voor een deel in grote containerschepen, die vanwege onder andere alle online bestellingen van Azië naar Europa varen.”

“Wij willen de sector inspireren om te verduurzamen. Dat doen we voornamelijk via ons netwerk, door via hun oplossingen aan te dragen voor problemen. Bijvoorbeeld door technische kennis die in onze boot zit over te dragen, of door mee te denken over andere vraagstukken. Maar ook staan we geregeld op beurzen waar we ons verhaal vertellen en laten zien hoe gaaf ons project is. Daarmee zetten we mensen aan het denken: ‘Misschien kan ik op mijn eigen sloepje ook wel zonnepanelen leggen’.”

Ontspannen sfeer

Sam werd zelf een jaar geleden ook geïnspireerd door leden van Solar Boat Twente. Hij had al iets met boten en besloot zich aan te melden voor het studententeam. Na een eerste kennismaking was hij verkocht. “Wat mij trok is de sfeer binnen het team. Die is heel ontspannen. Het voordeel van Solar Boat Twente is dat het een relatief jong team is. Daardoor is er veel speelruimte. Er ligt geen vast draaiboek, waardoor je als student zelf veel invloed hebt op de ontwikkeling van de boot. Je mag echt meebouwen aan de fundering van het systeem.”

Elk ander studententeam zal hetzelfde zeggen, dus Sam zegt het ook: werken aan een project als Solar Boat Twente is bijzonder leerzaam. “Tijdens je studie doe je veel kennis op, maar hier breng je het ook echt in de praktijk. Je bent niet alleen bezig met het maken van prototypes, maar bouwt aan iets dat echt gebruikt wordt. Alles moet getest en doorgemeten worden. Tot aan de tolerantie binnen een lagertje toe. Daar is specifieke kennis voor nodig. Daarnaast groei je ook qua algemene kennis: hoe communiceer je met bedrijven, met elkaar. Het draait echt om samenwerking.”

Vrienden

Die ervaringen zijn in de ogen van Sam goud waard. Het is hard werken, maar je krijgt er ook veel gezelligheid voor terug. “Het is een intensief jaar, waarin je je teamgenoten door en door leert kennen. Ook op een niet-professionele manier. Als ik voor mezelf spreek is Solar Boat Twente echt een groep vrienden. Mensen met wie ik over een paar jaar met een gerust hart nog een paar biertjes wil doen.”

Lid worden?

Wil jij je aansluiten bij Solar Boat Twente? Dat kan via de website van Solar Boat Twente. Onder het menu ‘Contact’ is er de mogelijkheid om te solliciteren. “Je kan je direct inschrijven, of je naam op een interesselijst laten plaatsen. Dan word je uitgenodigd op ons kantoor, krijg je een rondleiding en kan je vragen stellen. In mei voeren we vervolgens alle sollicitatiegesprekken.”

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.