twee mensen zitten met elkaar aan tafel
Organisatie

Kunstmatige intelligentie moet zorgverlener ondersteunen bij markering palliatieve fase

Dankzij een subsidietoekenning kan hogeschool Saxion met haar partners in de regio aan de slag gaan met onderzoek rondom de vraag hoe zorgverleners ondersteund kunnen worden in de beslissing om over te gaan op een palliatief traject door middel van kunstmatige intelligentie. Doel van het tweejarige RAAK-Publiek-project is een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van de palliatieve zorg voor mensen met de aandoening COPD en hartfalen.

Zorgverleners geven in de palliatieve fase momenteel interdisciplinaire zorg aan zorgvragers en hun naasten. Deze zorg is gericht op het bestrijden van symptomen en het behoud of verhogen van kwaliteit van leven en sterven. Maar het niet tijdig herkennen en aanduiden van de palliatieve fase kan leiden tot ongewenste situaties in praktijk. Zorgvragers krijgen daardoor niet de best passende zorg die is afgestemd op hun wensen en behoeften. Het RAAK-Publiek-project ‘Technologie markeert de palliatieve fase’ zal daarom onderzoeken hoe zorgverleners ondersteund kunnen worden in de markering van de palliatieve fase door middel van kunstmatige intelligentie, of machine learning, aan de hand van signalen uit het elektronisch zorgdossier. Het project richt zich op zorgvragers met COPD en hartfalen.

Innovatief project

Remko Soer, associate lector Datagedreven gezondheid en zorg binnen het Saxion- lectoraat Smart Health en projectleider van het project, Jan Jukema, lector Gepersonaliseerde zorg binnen Smart Health, en Marijke Grönloh-Noome, hoofddocent en onderzoeker binnen Smart Health, zijn blij met de subsidietoekenning: ‘’Het is een heel innovatief en spannend project. Vanuit verschillende disciplines en door middel van het bundelen van krachten willen we hiermee bijdragen aan gepersonaliseerde zorg met inzet van data.’’

Kunstmatige intelligentie op basis van bestaande data, die vervolgens wordt geïntegreerd in het individuele elektronisch zorgdossier lijkt een veelbelovende technologische toepassing, vertelt Soer. ‘’Hiermee is al positieve ervaring opgedaan, maar deze werkwijze wordt nog niet ingezet voor het tijdig markeren van de palliatieve fase door verpleegkundigen en verzorgenden. Daarom zijn we enthousiast om met dit project aan de slag te gaan, waarmee we deze technologische toepassing hopelijk in de praktijk kunnen brengen.’’

Vanuit verschillende disciplines en door middel van het bundelen van krachten willen we bijdragen aan gepersonaliseerde zorg met inzet van data.

Remko Soer, associate lector Datagedreven gezondheid en zorg - lectoraat Smart Health

Samenwerking

Binnen het onderzoek zal door de drie hogeschool Saxion-lectoraten Smart Health, Technology, Health & Care en Ambient Intelligence en de twee lectoraten Innovatie in de Care en Model-based Information Systems van de HAN worden samengewerkt met de praktijkpartners ZorgAccent, ZZG zorggroep, Ecare met Puur en het Longfonds.

Tweejarig onderzoek

In vijf verschillende werkpakketten zal twee jaar lang worden gewerkt aan de ontwikkeling van de technologische toepassing. Hierbij wordt gebruik gemaakt van data uit de zorgdossiers van patiënten, van wensen en behoeften van zorgverleners, zorgvragers en hun naasten en van beschikbare literatuur. In de laatste fase van het project wordt een haalbaarheidsstudie naar de toepassing uitgevoerd. Hierin zal worden nagegaan of de toepassing ondersteunt bij het aanduiden van de palliatieve fase en worden de gebruikerservaringen en beïnvloedende factoren in de dagelijkse praktijk nagegaan.

Het RAAK-Publiek-project ‘Technologie markeert de palliatieve fase’ wordt mogelijk gemaakt door Regieorgaan SIA.