De rol van bruggenbouwers bij vakcommunity’s
In het zojuist verschenen artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Higher Education van Marjon Baas genaamd ‘the role of brokers in cultivating an inter-institutional community around open educational resources in higher education’, kun je meer lezen over de rol van bruggenbouwers binnen vakcommunity’s.
De laatste jaren is er veel aandacht voor vakcommunity's rondom open leermaterialen. De ontwikkeling van een vakcommunity die ontstaat vanuit een kleine groep van enthousiaste docenten tot een actieve breed gedragen community is echter een uitdaging. Er is een voortdurende samenwerking vereist tussen instellingen om de omvang van de gebruikersgroep te vergroten, ondanks de socioculturele verschillen die er kunnen bestaan (Akkerman & Bakker, 2011). Coördinatoren spelen een belangrijke rol in dit kritieke aspect van cultivering, vooral bij community's waarin banden moeten worden aangeknoopt om verschillende lokale groepen (verschillende instellingen) tot één community (de vakcommunity) te verbinden (Wenger, McDermott, & Snyder, 2002). Bruggenbouwers is een term die vaak gebruikt wordt om deze coördinatoren aan te duiden die als brug fungeren tussen locaties, zoals tussen instellingen voor hoger onderwijs (Akkerman & Bakker, 2011). Deze bruggenbouwers hebben een waardevolle maar moeilijke rol met betrekking tot het overbruggen van grenzen.
Deze publicatie is een deelstudie van het PhD onderzoek van onze collega Marjon Baas. Zij promoveert in deeltijd bij het ICLON, Universiteit Leiden en het artikel is geschreven samen met Robert Schuwer, Ellen van den Berg, Tjark Huizinga, Roeland van der Rijst en Wilfried Admiraal.
Benieuwd naar het gehele onderzoek? Je kunt het open access artikel lezen en downloaden via https://doi.org/10.1007/s10734-022-00876-y
Benieuwd naar een kort overzicht van de praktische implicaties? Lees dan een eerder geschreven blog via https://communities.surf.nl/open-education/artikel/de-rol-van-bruggenbouwers-bij-vakcommunitys-rondom-open-leermaterialen.
Marjon Baas
TLC - Onderwijskundig Adviseur. Expertise: Open onderwijs en digitaal toetsen
secretariaat.tlc@saxion.nl