StephanieStage.jpg
Onderwijs

Stagiair Stephanie mag eindelijk in de praktijk aan de slag: ‘Het allerbelangrijkste? Ga op je gevoel af!’

Het zoeken van een stage kan lastig zijn. Finance & Control-student Stephanie Oosterbroek vroeg rond in haar omgeving en kwam via haar netwerk bij Drukwerkdeal. Ze is blij dat ze eens bij een bedrijf binnen mag kijken. “Na twee jaar theorie was ik klaar voor dat extra stapje.”

Hoi Stephanie, waarom volg je de opleiding Finance & Control?

“Ik heb voor deze opleiding gekozen omdat ik sinds de middelbare school al een passie heb voor alles wat met cijfers te maken heeft. De vakken economie en wiskunde spraken mij dan ook erg aan. Doordat ik hiervoor een andere opleiding heb gedaan, ben ik erachter gekomen wat ik niet wil. Ik heb deze opleiding dan ook niet afgemaakt. Op deze manier weet ik nu wel dat ik bij mijn huidige opleiding wel echt op mijn plek zit.”

Hoe ben je met een passie voor cijfers bij Drukwerkdeal terechtgekomen?

“Via een oud-collega ben ik erachter gekomen dat ze bij dit bedrijf wel vaker stagiaires hebben gehad. Ik kreeg van haar een contactpersoon met wie ik contact heb opgenomen. Toen ik daar op gesprek mocht komen, had ik er meteen een goed gevoel bij. Ik werd open ontvangen en de werksfeer sprak mij enorm aan. Het was dus vooral de sfeer die mij aansprak.”

Waarom wilde je stagelopen bij Drukwerkdeal?

“Eigenlijk wist ik nog helemaal niet bij welk bedrijf ik graag wilde stagelopen. Mijn interesses liggen heel breed. Ik was dus ook niet specifiek op zoek naar een soort bedrijf. Ik ben gaan informeren bij mensen op me heen. Doordat ik connecties had bij Drukwerkdeal heb ik hier een stageplek kunnen vinden. Daarnaast merkte ik dat het een vrij jong bedrijf is en dit past wel bij mij.”

Hoe bevalt je stage tot nu toe?

“Het bevalt erg goed. Het team waarin ik terecht ben gekomen is erg leuk en dynamisch. Er is een prettige sfeer waarin ik mijzelf kan zijn. Het is een mooie plek om mijzelf te ontwikkelen. Daarnaast zijn er tijdens het werk voldoende momenten om even te kunnen ontspannen, wel erg fijn als je de hele dag achter een scherm zit. Ik hoop er tijdens mijn stage achter te komen waar mijn interesses precies liggen. Op deze manier wil ik erachter komen waar ik later mijn werk van zou willen maken. Daarnaast zou ik graag willen leren hoe ik verschillende rapportages kan opstellen. Ook wil ik leren hoe ik goed op mijn eigen werk kan reflecteren. Het is fijn dat ik me hierin kan ontwikkelen.”

Wat mag je allemaal doen?

“Aan het begin heb ik oriënterende taken uitgevoerd, om op deze manier de systemen die ze hanteren goed te leren kennen. Hiermee zorg je ervoor dat je je goed wegwijs kunt maken als je met vraagstukken aan de slag gaat. Na een aantal dagen heb ik mee mogen helpen met het controleren van rapportages. De komende tijd ga ik leren om deze rapportages zelf op te stellen.”

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Het leukste vind ik dat ik eindelijk echt aan de slag mag gaan in de praktijk. Na twee jaar theorie was ik klaar voor dat extra stapje. Ik denk dat ik op deze manier een betere indruk krijg over het werkveld waar ik later in terechtkom. Daarnaast is alles nog nieuw en vind ik het dus erg leuk om eens in een bedrijf te mogen kijken. Wat ik iedereen dus kan aanraden: zorg ervoor dat je interesse hebt in het bedrijf en je collega's. Neem initiatief in de dingen die je graag wil doen en leren. Stel vragen en wees nieuwsgierig: met doorvragen leer je heel veel.”

Heb je nog meer tips, bijvoorbeeld voor het vinden van een leuke stage?

“Begin op tijd met zoeken. Veel bedrijven hebben vaak maar één stageplek en als jij laat begint met solliciteren, zijn veel plekken vaak al weg. Dit zorgt ervoor dat je misschien geen stage kunt lopen bij het bedrijf waar jouw interesses liggen. En daarnaast het allerbelangrijkste: ga op je gevoel af. Ook is het goed om te informeren bij je eigen netwerk, zo ben ik ook aan mijn stage gekomen."

Ook Finance & Control studeren?

Lees verder!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.