Nikita
Onderwijs

Studeren met… een cultuurverschil: ‘In het begin ervoer ik wel een grote cultuurshock’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Misschien denk je erover om in het buitenland te gaan studeren, maar hoe is het eigenlijk om vanuit een totaal andere cultuur in Nederland te studeren? In de reeks ‘Studeren met…’: studeren met een cultuurverschil. Nikita Luisa vertelt hoe zij het vond om vanuit Indonesië naar Nederland te komen. ‘Omdat je in een totaal andere cultuur terecht komt, word je veel meer open minded.’

Hi Nikita, waar kom je vandaan en wat heb je gedaan in Nederland?

“Hi! Ik kom uit Indonesië en daar woon ik al 21 jaar. Ik heb International Business bij Saxion gestudeerd. In het laatste semester moest ik stagelopen bij een Nederlands bedrijf. Ik heb toen stagegelopen bij TransPerfect in Amsterdam. Ik was daar digital projectmanagement intern. Voor deze stage ben ik toen van Enschede naar Amsterdam verhuisd.”

Waarom besloot je een tijdje in Nederland te studeren?

“Veel ouderejaars van mijn school gingen naar Saxion. Ik hoorde goede verhalen van hen en de meesten bleven zelfs in Nederland werken. Ik kreeg veel motivatie van hun ervaringen en wilde het zelf ook proberen. Ik kende een paar mensen van mijn thuisland, zij gingen hetzelfde programma bij Saxion volgen als ik.”

Hoe vond je het om in Nederland te studeren?

“Het was leuk, maar ook uitdagend. Ik heb genoten van de nieuwe vrienden, de nieuwe cultuur en de sfeer. De Nederlandse cultuur is directer en veel meer open minded. In Indonesië kan je je docenten niet aanspreken met alleen hun naam. Je noemt ze Madam, Sir, et cetera. Er is veel minder afstand tussen studenten en docenten in Nederland.”

Vond je het moeilijk als internationale student bij Saxion?

“Eerst vond ik het wel moeilijk, maar Saxion is erg internationaal. Ik heb veel Nederlandse studenten ontmoet, maar ook veel andere internationale studenten. Deze kwamen uit Spanje, Frankrijk, Afrika en Amerika. Tijdens mijn internationale programma kwam ik vooral veel in contact met andere internationale studenten. Ik had erg veel plezier in een internationale omgeving.”

Wat vond je het moeilijkste aan studeren in het buitenland?

“In het begin ervoer ik studeren in het buitenland wel als een grote cultuurshock. Nederlanders staan bekend om hun directheid, maar ze zijn inderdaad ook vrij direct. Toen ik me meer had aangepast aan de cultuur voelde dat beter. Het was een kwestie van wennen.”

Wat was het meest positieve ding aan studeren in het buitenland?

“Omdat je in een totaal andere cultuur terecht komt, word je veel meer open minded. Je ziet dat dingen ook op een andere manier kunnen en daardoor ga je meer open denken. Ik kom van een Chinese Aziatische familie, dus ik dacht op een hele andere manier over dingen voordat ik naar Nederland kwam. “

Zou je het aanraden om te gaan studeren met een cultuurverschil?

“Zeker. Ik geloof dat wanneer je de kans en het voorrecht hebt om in het buitenland te studeren, je dat echt moet doen. In het buitenland studeren zorgt dat je onafhankelijker wordt en dat je op een andere manier gaat denken. Je ontmoet superveel nieuwe mensen en je krijgt de kans om op een nieuwe plek een nieuw leven te beginnen.”

Heb je tips voor andere studenten die graag in het buitenland willen studeren?

“Ik heb wel een paar tips. Ik zou aanraden om jezelf niet te isoleren. Ga erop uit en maak nieuwe vrienden. Geniet van het leven, lekker feesten en plezier maken. Niet te veel feesten, want je moet wel weten wat je prioriteiten zijn. Zorg dat je je daarop richt. Mijn motto was: study hard, play hard. Ook zou ik het aanraden om zoveel mogelijk te reizen. Je bent nu aan de andere kant van de wereld en met kleine weekendtrips kun je nog veel meer zien. Zo ben ik naar Aken, Hamburg, Berlijn, Antwerpen, Brussel, Gent, Wenen en Praag geweest. En nog een tip voor wanneer je je alleen voelt: je familie en vrienden zijn dichtbij doormiddel van je telefoon.”

Wil je meer zien van Nikita haar avonturen?

Ze heeft veel TikToks gemaakt tijdens haar studie in Nederland: www.tiktok.com/@itsnikitaluisa.

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.