Slotconferentie.jpg
Organisatie

Het eind van project Netmobiel maar het startschot voor Mobility-as-a-Service in de Achterhoek

Leestijd Minuten

Paasgeleden vond de feestelijke afsluiting van project Netmobiel plaats. Het turbulente vijfjaar durende project dat in het teken stond van de ontwikkeling van een mobiliteitsapp voor de Achterhoek is nu dan echt voorbij. Het einde van het project is echter niet het einde van Netmobiel. Onder de vlag van Gaoon ligt een rooskleurige weg voor ons, aangezien openbaar vervoer in landelijk gebied steeds schaarser wordt.

Een mobiliteitsapp gevuld met Achterhoeks DNA

De Netmobiel-vervoersapp combineert ritdelen en het openbaar vervoer om gebruikers zo meer geschikte opties te bieden om van A naar B te reizen. Zo kan een persoon via de app bijvoorbeeld eerst een stukje meerijden naar het station met een buurtbewoner om vervolgens zijn weg te vervolgen met de trein. Het concept achter Netmobiel wordt verder toegelicht in de volgende video:

Uniek aan het ontwikkeltraject van de app was de intensieve samenwerking met inwoners. Vanaf het begin - toen er nog geen app was en slechts wat A3’tjes met schermafbeeldingen - tot een volwassen app in de eindfase konden we rekenen op de waardevolle inbreng van inwoners. Dit heeft geleid tot unieke functionaliteiten die ervoor hebben gezorgd dat het Achterhoekse DNA goed verweven zit in de app. Een voorbeeld hiervan is de mantelzorgers-functie die het voor gebruikers mogelijk maakt ritten te boeken voor anderen. Op deze manier kan dochter Els een rit boeken voor moeder Gerdie die zelf niet goed overweg kan met een smartphone. Op deze manier kan Gerdie alsnog van Netmobiel gebruikmaken en kan ook zij op een comfortabele manier op haar bestemming komen.

3-screenshots-2.jpg

Een inspiratievolle afsluiting gevuld met toekomstmuziek

Tijdens de slotconferentie van Netmobiel kwamen partners, betrokkenen, professionals binnen het mobiliteitsdomein en studenten van de minor Smart Cities bijeen om een strik om het project te wikkelen. De dag stond in het teken van de projectresultaten, slimme mobiliteit en de overdracht van de netmobiel-app. Vanuit de perspectieven van inspirerende sprekers werd ingezoomd op slimme mobiliteit en de kansen die hieraan verbonden zijn voor de toekomst. Jan-Willem Meinsma overhandigde namens het College van Bestuur de app aan de regio Achterhoek in de persoon van wethouder Rens Steintjes  Er vond een interview plaats met Caspar de Jonge van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. En tot slot werd het praktijkboekje met daarin alle waardevolle geleerde lessen uit Netmobiel uitgedeeld aan alle aanwezigen. Je leest hier meer over in de volgende alinea.

Slotconferentie 2.jpg

‘Op weg naar slimme mobiliteit in de regio’

Het vers gedrukte praktijkboekje ‘Op weg naar slimme mobiliteit in de regio’ zit bomvol met waardevolle informatie over alles wat zich tijdens de ontwikkeling en uitrol van de Netmobiel-app heeft afgespeeld. Zo wordt er in het boekje aandacht besteedt aan het ontwikkeltraject van een MaaS-toepassing waarin inwoners een cruciale rol hebben gespeeld, de communicatie rondom mobiliteitsproblematiek en de app en de manier waarop we aansluiting hebben gezocht bij  bestaande samenwerkingsstructuren in de Achterhoek. Het boekje is een aanrader voor iedereen die werkzaam is binnen het mobiliteitsdomein of die vanuit het sociaal domein werkt aan het terugdringen van vervoersarmoede. Onze multidisciplinaire aanpak is daarnaast waardevol voor onderzoekers die met vergelijkbare onderwerpen bezig zijn.

Je kan de interactieve online-versie van het boekje. Heb je liever een gedrukte versie? Dan kan je gratis een aantal exemplaren aanvragen.

Techniek en kennis gaan niet verloren

Zoals de titel al aangeeft is project Netmobiel voorbij, maar begint het verhaal van Mobility-as-a-Service in de Achterhoek pas net. Alle kennis die binnen Netmobiel gewonnen is blijft in de Achterhoek in de vorm van de Gaon-app. Deze app die gebouwd is op de fundering van de Netmobiel-app zal de komende jaren verrijkt worden met extra functionaliteiten en andere vormen van deelvervoer. Met de Gaon-app heeft de regio een duurzame vervoersoplossing in handen waarmee ze verwacht de mobiliteitsproblematiek in de Achterhoek terug te kunnen dringen.

Meer weten?

Download de Gaon-app (IOS of Android) of ga naar de website van Gaon.