Duurzaamheid in Beeld: Een datavisualisatie voor groenere tuinen

Leestijd Minuten

Na een lang proces van ontwikkelen, testen en verfijnen breekt eindelijk het moment van de echte proef aan. Er is lang gesleuteld aan datavisualisaties met duurzaamheid als overkoepelend thema, en gaan losgelaten worden in Apeldoorn, Zwolle en Almelo. Zwolle bijt als eerste stad het spits af.

Een verhaal vertellen met data

In het project ‘Verhalen vertellen met data’ is in samenwerking met het consortium bestaande uit gemeentes, technologiebedrijven en kennisinstellingen toegewerkt naar interactieve datavsiualisaties die het onderwerp duurzaamheid tot leven brengen. Binnen het traject is onderzocht hoe complexe data versimpeld gepresenteerd kan worden in de vorm van interactieve visualisaties die een verhaal vertellen. Zo is getoetst wat een visualisatie nou tot een goede visualisatie maakt. Zo moeten ze begrijpelijk, eenvoudig en bovenal ook leuk zijn in gebruik. Al deze ontwerpeisen zijn meegenomen in de klikbare visuals en hebben als leidraad gediend tijdens het ontwerpproces. Ook werden de ontwerpen in verschillende fases van het project voorgelegd aan inwoners om feedback te verzamelen en zo de visualisaties weer verder te matchen op de wensen van de doelgroep.

MicrosoftTeams-image-_15__1.jpg

Het vergroenen van tuinen

In Zwolle is besloten om aan de slag te gaan met het duurzaamheidsthema klimaatadaptatie, en dan specifiek het ontharden van tuinen. Zo kunnen tuinen vol met tegels nadelige gevolgen met zich meebrengen. Denk aan extreme hitte, benauwde nachten en meer wateroverlast. Met de voortdurende klimaatverandering worden deze problemen de komende jaren alleen maar erger. Hoog tijd dus om inwoners mee te geven wat ze zelf kunnen doen om hun tuin klimaatbestendig in te richten en er zo direct een mooiere tuin voor terugkrijgen. Dit stukje bewustzijn aangevuld met praktische tuinaanpassingen is samengebracht in de visualisatie met als thuisbasis het Cultuurhuis in Zwolle.

MicrosoftTeams-image (1).png

Een groot klikbaar scherm in het Cultuurhuis

De visualisatie zal vanaf 16 oktober voor een periode van 4 weken via een groot klikbaar scherm te gebruiken zijn in het Cultuurhuis in de Zwolse wijk Stadshagen. Bovendien wordt er door studenten van Windesheim en Saxion goed nagedacht over wat er zoal nog meer rondom het scherm gedaan kan worden. Denk aan een fraaie uitnodigende aankleding van de locatie en andere boeiende activiteiten die ruimte bieden om ook echt met de inwoners in gesprek te gaan en te zien wat er bij hen leeft. Al met al beloven het een aantal interessante weken te worden waarbij we veel Zwollenaren hopen te ontmoeten, spreken en enthousiasmeren.