Header Internationaal reizen.jpeg
Corporate

Tot 750 km met de trein en CO2-compensatie bij vliegen: dit is het idee achter het nieuwe beleid voor internationale reizen

Max Nab Leestijd Minuten

‘Ga je naar een congres in Parijs, dan neem je de Thalys in plaats van het vliegtuig.’ Sinds januari wijst het mobiliteitsbeleid van Saxion medewerkers ook de weg op het gebied van internationale reizen. Ligt een bestemming binnen een straal van 750 kilometer? Dan reizen medewerkers standaard met de trein. Is vliegen toch nodig, omdat de bestemming verder ligt? Dan compenseert Saxion vanaf 1 januari 2023 de CO2-uitstoot van vliegreizen met €100 per ton CO2. Wat is het idee achter dit nieuwe beleid voor internationale reizen?

Het nieuwe mobiliteitsbeleid van Saxion werd in juni vorig jaar ingevoerd. Het stimuleert medewerkers om duurzame vervoerskeuzes te maken. Zo is het OV gratis voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen en maakt ook de vernieuwde fietsregeling het aantrekkelijker om de auto te laten staan. Dit is nodig om de ambitie waar te maken om vanaf 2050 energieneutraal te reizen. Het tussenliggende doel: in 2024 40% minder CO2 uit te stoten dan in 2018. 

Ook als het gaat om internationale reizen stimuleert Saxion medewerkers om duurzame keuzes te maken. Ligt een bestemming binnen een straal van 750 kilometer? Dan reizen medewerkers standaard met de trein. Is vliegen toch nodig, omdat een bestemming verder ligt? Dan compenseert Saxion vanaf 1 januari 2023 de CO2-uitstoot van vliegreizen. 

Verantwoordelijkheid nemen

“Het idee is natuurlijk om zo duurzaam mogelijk onderweg te zijn en de trein te pakken waar mogelijk”, zegt Wenda Hans. Als regisseur duurzaamheid dacht ze mee met het nieuwe mobiliteitsbeleid. “We vliegen alleen als het écht nodig is, maar dan nemen we ook onze verantwoordelijkheid door te compenseren wat we uitstoten.” 

Eind vorig jaar nam het College van Bestuur het besluit dat dit een bedrag van €100 per ton CO2 moet zijn. “Uit onderzoek blijkt dat dit de kosten zijn voor het volledig compenseren van de CO2-uitstoot van vliegen”, legt Wenda uit. “Dan compenseer je niet alleen de uitstoot van kerosine, maar bijvoorbeeld ook die van de productie van vliegtuigen en het onderhoud.”

Hoewel ze vooral blij is dat Saxion zowel directe als de indirecte impact van vliegen compenseert, verwacht Wenda dat de hoogte van dat bedrag ook tot bewustere keuzes zal leiden: “Het is een flinke financiële drempel. Ik hoop dat medewerkers hierdoor kritischer gaan kijken of een reis wel echt nodig is en ook kijkt naar het aantal personen dat de reis maakt." 

Dat is echt veel hoger dan wat wij normaal zien. Normaal is het uit m’n hoofd zo’n 16 of 17 euro per ton CO2. Dan is dit wel echt een statement, waarmee je onderscheidend bent in de markt. Dat geeft echt wel ambitie aan.”

Pieter van Hout, accountmanager bij Munckhof Business Travel

Pieter van Hout is accountmanager bij Munckhof Business Travel, Saxions reisagent voor buitenlandse reizen. Hij dacht ook mee met het nieuwe beleid voor internationale reizen. “Wat mij verraste en wat ik heel dapper vond, is dat de compensatie echt substantieel is. Dat is echt veel hoger dan wat wij normaal zien. Normaal is het uit m’n hoofd zo’n 16 of 17 euro per ton CO2. Dan is dit wel echt een statement, waarmee je onderscheidend bent in de markt. Dat geeft echt wel ambitie aan.”

Daarnaast geeft Pieter aan dat op het gebied van treinreizen de ambities van Saxion wel iets hoger zijn dan wat er momenteel ondersteund wordt in de markt. Voor sommige bestemmingen binnen de 750 kilometer is het nog niet mogelijk om treinkaartjes te bestellen. “Bijvoorbeeld als je naar Southampton wil met de trein. Tot aan Londen kunnen wij leveren, maar de trein binnen Engeland kunnen wij niet boeken via onze kanalen.” Hij legt uit dat luchtvaartmaatschappijen een soort samenwerking hebben en elkaars tickets accepteren. Hierdoor is het makkelijker om een reis om te boeken als dat nodig is. “Bij treinen is dat niet zo. We willen zeker weten dat we 24/7 ondersteuning kunnen bieden en dat we iets kunnen wijzigen als dat nodig of gewenst is.” 

Duurzaamheid en internationalisering

Behalve de ambitie op het gebied van duurzaamheid, is ook internationalisering een belangrijk speerpunt voor Saxion. Kim Venema, die zich inzet voor het versterken van de internationale samenwerking, benadrukt dat dan ook graag. “Dat is hoe dan ook van heel groot belang; om je onder te dompelen in een andere cultuur en daarmee je vaardigheden en competenties uit te breiden. Onze ambitie is om iedere student en collega de mogelijkheid te bieden om internationale ervaring op te doen. Dat is ofwel naar het buitenland gaan, ofwel at home”, zegt ze. 

En wat vind je van het nieuwe beleid voor internationale reizen? “Dat is gewoon een hele mooie stap, dat het een vereiste is binnen die 750 kilometer (red. om met de trein te reizen). Het treinverkeer is redelijk goed en wordt ook steeds beter binnen Europa, waardoor het allemaal goed te bereizen valt. En in de trein ben je ook zelf iets mobieler, waardoor je makkelijker kan werken. Dat zijn allemaal pluspunten ten opzichte van vliegverkeer.”

Kim ziet dat het nieuwe beleid ook zorgt voor meer bewustwording over duurzaam reizen. “We hadden altijd al wel richtlijnen voor internationale reizen, maar dat ging veel meer over hoe je omgaat met de verschillende klassen waar je in kan reizen en hoe het zit met je reiskostenvergoeding. Dat was heel pragmatisch allemaal, maar nu is het allemaal vanuit die duurzame blik.”

Wat gebeurt er met die CO2-compensatie?

Sinds 1 januari 2023 betaalt Saxion bij vliegreizen 100 euro per ton uitgestoten CO2. Voor een enkele vlucht van Amsterdam naar Wenen, waarmee je volgens de calculator van myclimate 0.208 ton CO2-uitstoot, komt dat neer op een bedrag van 20 euro.

Saxion heeft voor de CO2 compensatie een samenwerking met Climate Neutraal Group. Dit is een social-venture zonder winstoogmerk. Zij investeren dit geld, na aftrek van hun lasten, in wereldwijde projecten om CO2 te compenseren, zoals het beschermen, herstellen of transformeren van bossen en kleinschalige projecten voor hernieuwbare energie (wind-, waterkracht- en zonne-energie).

Max Nab

Als redacteur vertelt Max graag sterke verhalen. Niet door te overdrijven, maar door te schrijven over mensen, gebeurtenissen of ideeën waar een zekere kracht van uitgaat. Vanuit het idee dat sterke verhalen ons compas vormen in een wereld die steeds complexer wordt.

Gerelateerde artikelen

Mieke van der Gulik en Anka Mulder (fotografie Thomas Busschers) Corporate

Op je speed pedelec naar het werk? Saxion stimuleert duurzamere vervoerskeuzes medewerkers

28 september 2022
Bastienne Bernasco Corporate

Duurzaamheid is voor Bastienne Bernasco geen discussiepunt meer: ‘Als studenten de urgentie zien, gaat de knop om’

08 maart 2022
Van ‘buy first’ naar ‘repair first’: Saxion trekt groot Europees project Corporate

Van ‘buy first’ naar ‘repair first’: Saxion trekt groot Europees project