Saxion Enschede
Corporate

Saxion roept met andere hogescholen op tot ander financieringsmodel hbo

Leestijd Minuten

Minder studenten betekent minder inkomsten. Zo is de huidige financiering van het hoger beroepsonderwijs geregeld. Die is voor 80 procent afhankelijk van het aantal studenten bij een hogeschool. Een structurele oplossing in het financieringsmodel voor het hoger beroepsonderwijs is onvermijdelijk om overal in Nederland brede welvaart te blijven creëren. Dat is de kern van het advies ‘Hogescholen als motor voor brede welvaart in álle Nederlandse regio’s’ van de Vereniging Hogescholen. Het advies is overhandigd aan demissionair onderwijsminister Dijkgraaf en aan de fractievoorzitters en onderwijswoordvoerders in de Eerste en Tweede Kamer. Vandaag wordt hierover in de Tweede Kamer vergaderd.

Een ander financieringsmodel is essentieel, omdat het huidige gebaseerd is op studentenaantallen en daarmee gevoelig voor krimp. Hierdoor komt het opleidingsaanbod van het hoger beroepsonderwijs in regio’s onder druk te staan en daarmee de brede welvaart in die regio’s. Op termijn krijgen vrijwel alle hogescholen ermee te maken, nu gebeurt het al bij hogescholen in de regio’s aan de grenzen van het land. Dit terwijl kennisinstellingen volgens het vorig jaar verschenen rapport ‘Elke regio telt!’ juist “een enorme impuls aan de regionale ecosystemen, de verbinding met de arbeidsmarkt en daarmee aan het perspectief voor de inwoners” geven.

Verschillen in brede welvaart nu te groot

Verschraling van het onderwijs- en onderzoeksaanbod in de regio’s zou desastreus zijn, omdat dat ten koste gaat van de vitaliteit en economische ontwikkeling van die regio’s. ‘Elke Regio Telt!’ benadrukt het belang van regio’s en de ongelijkheid in regionale brede welvaart, die door het huidige beleid is ontstaan. Want tussen regio’s zijn de verschillen in brede welvaart te groot geworden en dit leidt tot ongelijke kansen voor burgers. De hogescholen willen daarom een vaste voet in de financiering die vergelijkbaar is met die van de universiteiten, zodat de financiering stabieler wordt. Bovendien is er geen logische verklaring voor de huidige verschillen in de vaste voet tussen hbo en wo. Ook willen hogescholen dat het praktijkgerichte onderzoek beter wordt gefinancierd en dat de regionale rol van het hbo in de wet wordt opgenomen.

Lees over de andere structurele oplossingen die de hogescholen aandragen in bijgaand pamflet ‘Hogescholen als motor voor brede welvaart in álle Nederlandse regio’s’.

Initiatiefnemers: negen hogescholen en Vereniging Hogescholen

In samenwerking met de Vereniging Hogescholen zijn de negen initiatiefnemers van ‘Hogescholen als motor voor brede welvaart in álle Nederlandse regio’s’: Hanze (Groningen), NHL Stenden (Friesland en Drenthe), HZ (Zeeland), Zuyd (Limburg), HAN (Gelderland), HAS green academy (Noord-Brabant en Limburg), BUas (Noord-Brabant), Van Hall Larenstein (Friesland, Gelderland) en Saxion (Overijssel en Gelderland).