NSE 2025 | Hogeschool Saxion
Onderwijs

Tevredenheid van Saxion-studenten over hun opleiding stijgt

Leestijd Minuten

De uitslagen van de Nationale Studenten Enquête (NSE) zijn bekend. Van het aantal Saxion-studenten dat heeft deelgenomen is 72% (zeer) tevreden over hun opleiding in het algemeen. De tevredenheidsscore stijgt naar een 7,4 en is daarmee hoger dan voorgaande jaren. Op de meeste thema’s en vragen stijgt de tevredenheidsscore licht. Het thema online onderwijs stijgt zelfs sterk: Saxion krijgt daarvoor van haar studenten een 7,5.

Binnen het College van Bestuur is Suzan Koning verantwoordelijk voor het onderwijs en de onderwijsondersteuning. Zij is blij met de resultaten van de NSE: “We zien een mooie stijging in de algemene tevredenheid van studenten over hun opleiding bij Saxion. Ze geven aan tevreden te zijn over de betrokkenheid van en het contact met de docenten en de studiebegeleiding die ze krijgen. Fijn te zien dat studenten het thema online onderwijs met het nieuwe lesmateriaal en de nieuwe digitale leeromgeving een veel hogere score geven dan vorig jaar, toen dat nog een verbeterpunt was.Verder blijkt uit de NSE ook dit jaar weer dat studenten zich veilig voelen om zichzelf te zijn bij Saxion: dat vinden we erg belangrijk en daar blijven we ons als hogeschool voor inzetten. Met de verbeterpunten gaan we aan de slag. De resultaten van de NSE helpen ons het onderwijs te blijven verbeteren. Dank aan alle studenten die dit jaar de NSE hebben ingevuld!

Waardering voor sfeer en kennis docenten over beroepspraktijk 

Verder blijkt uit de NSE-resultaten dat studenten de sfeer binnen de opleiding hoog waarderen (8,2) net als de kennis die de docenten hebben over de beroepspraktijk (7,8) en hun inhoudelijke deskundigheid (7,8). Bovendien zijn studenten tevreden over het samenwerken met medestudenten van hun opleiding (7,9) en de begeleidingsmogelijkheden (7,8). Ook vinden ze dat docenten ervoor zorgen dat het prettig is om vragen te stellen (7,9). Daarnaast zijn studenten tevreden over het thema ‘betrokkenheid en contact’ (7,5). Denk hierbij bijvoorbeeld aan het thuis voelen binnen de opleiding en het goed bereikbaar zijn van docenten.   

Verbeterpunten 

Er zijn ook verbeterpunten. Zo zijn studenten het minst tevreden over het thema studieroosters, maar is de score wel iets gestegen ten opzichte van de laatste keer dat deze is gemeten in 2023 (van een 6,6 naar een 6,7).  Het tijdig bekend maken van wijzigingen in het studierooster is gestegen van een 6,3 naar 6,6. Het tijdig bekend maken van het studierooster laat een lichte daling zien (van 6,3 naar 6,2). Over de uitkomsten van de NSE gaan we in gesprek met studenten en opleidingscommissies, zodat we gericht kunnen werken aan verbeteringen. 

Duurzaamheid, studentenwelzijn en binding 

Dit jaar zijn voor het eerst tevredenheidsscores berekend voor de door Saxion gestelde strategische thema’s ‘oordeel duurzaamheid’ en ‘binding’. 48% van de studenten vindt dat hun opleiding hen helpt bij te dragen aan de verduurzaming van het toekomstig werkveld. 72% van de studenten voelt zich verbonden met hun opleiding: zij voelen zich veilig om zichzelf te zijn bij de instelling waar ze studeren (8,3) en thuis bij hun opleiding (7,8). Het thema ‘studentenwelzijn’ geven studenten een tevredenheidsscore van 7,1. Studenten hebben aangegeven dat zij soms een te hoge druk ervaren om studieprestaties te leveren. Saxion gaat de komende jaren aan de slag met deze onderwerpen: in het Saxion strategisch plan 2025-2030 wordt o.a. gefocust op duurzaamheid, binding en studentenwelzijn. Met de NSE wordt de komende jaren gemonitord hoe het hiermee is gesteld. 

Over de NSE  

De Nationale Studenten Enquête is een grootschalig landelijk onderzoek waarin tussen half januari en half maart naar de mening is gevraagd van studenten in het hoger onderwijs over hun opleiding en onderwijsinstelling. Dit jaar nam 36% van de Saxion-studenten deel aan het onderzoek. Het Landelijk Centrum Studiekeuze, een onafhankelijke stichting gesubsidieerd door het ministerie van OC&W, is verantwoordelijk voor de NSE. Kijk voor meer informatie op de website van het Landelijk Centrum Studiekeuze

Interpretatie van de scores

De tevredenheidsscore is de gemiddelde score op 6 thema’s uit de NSE, namelijk het thema algemene tevredenheid, inhoud en opzet van het onderwijs, docenten aan de opleiding, aansluiting beroepspraktijk/beroepsloopbaan, toetsing en beoordeling en betrokkenheid en contact. Dit wordt, net als alle andere NSE-scores, weergeven op een 1-5 schaal vermenigvuldigd met 2, wat resulteert in een antwoordschaal van 2-10. Deze ‘indicator studenttevredenheid’ wordt alleen door Saxion berekend en is daarom niet vergelijkbaar met scores van andere hogescholen.  

Gerelateerde artikelen

Corporate

Saxion in de prijzen tijdens E³UDRES² Awards of Excellence

22 mei 2025
Corporate

LEAPXR: 1,3 miljoen voor innovatie in gezondheidszorg en ondernemerschap

20 mei 2025
Lonneke Siegers (Fotografie: Thomas Busschers) Onderzoek

Lonneke Siegers bouwt met PD-onderzoek aan kansrijke omgevingen voor jongeren: ‘Iets dat we zijn kwijtgeraakt’