SAST Grounded 1.jpg

Partners van GROUNDED in gesprek over de toekomst van het kennisnetwerk

Leestijd Minuten

Een klein jaar na de officiële start van de ‘GROUNDED onderzoeksgroep’ kwam een groot deel van de betrokken partners eind januari samen bij De Haagse Hogeschool. Concrete initiatieven werden besproken, maar vooral werd nagedacht over mogelijkheden en de potentie van GROUNDED.

John Bolte, directeur en leading lector van het kenniscentrum Digital Operations & Finance, heette iedereen welkom en introduceerde De Haagse Hogeschool bij de deelnemers. Aansluitend gaf Geert Roovers, lector bij Saxion, de stand van zaken rondom  GROUNDED weer. Tijdens de startbijeenkomst in april 2023 werden verschillende ideeën geopperd om als onderzoeksgroep mee aan de slag te gaan. Inmiddels heeft dit al geresulteerd in vijf concrete initiatieven die op dit moment verder worden uitgewerkt. Hongli Joosten-Ma, lector bij het lectoraat Purposeful Marketing van De Haagse Hogeschool presenteerde het initiatief Groene Kavels, dat samen met onder meer Topicus wordt ontwikkeld. Aansluitend werden de vier andere lopende initiatieven kort toegelicht. Duidelijk werd dat de initiatieven nu concreet beginnen te worden en dat de eerste studenten hierop worden ingezet.

Methoden en technieken

Verschillende partners maakten van de mogelijkheid gebruik om hun methode of techniek te pitchen. In een carrousel met vier ronden konden de aanwezigen kennis nemen van 10 werkwijzen en/of technologieën in ontwikkeling bij de verschillende partners. Deelnemers gingen hierover in gesprek, nieuwe initiatieven die hieruit volgen, werden besproken. Zo lijkt het interessant om verder te praten over de mogelijkheden rondom visualisatie van bodem en ondergrond en de Klimaatatlas, kan Landscape Heritage mogelijk wat betekenen voor de RCE en komt er een GROUNDED-Kweekvijver rond het thema ‘sensoring van bodemchemie en sampling’.

Profileringsstrategie

Hongli Joosten-Ma en Jennifer Cahir presenteerden de contouren van de profileringsstrategie van GROUNDED, inclusief mogelijke waarde van het netwerk en de boodschap/propositie. Ze gingen het gesprek aan met de deelnemers, inclusief digitale survey. In vier groepen werden tenslotte de ambities op langere termijn besproken, inclusief mogelijke communicatiekanalen.

John Bolte sloot de bijeenkomst af en stelde dat het goed is te zien dat we allen met concrete ontwikkelingen bezig zijn, en dat juist dit ook energie in het netwerk geeft.

Al met al een geslaagde bijeenkomst met voldoende stof tot nadenken. Tijdens een volgende partnerbijeenkomst hopen we de eerste concrete resultaten te kunnen laten zien.