SAST1.jpg
Organisatie

SAST betrokken bij nieuw onderzoek voor duurzaam en innovatief beheer bruggen en kademuren

Leestijd Minuten

Binnen de call NWA Urban Bridge and Quay Wall Innovations (Urbiquay) is een nieuw onderzoeksproject gehonoreerd. In dit project brengt een consortium van onderzoekers van universiteiten en hogescholen, gemeenten en kennispartners, waarbij ook lectoraat SAST van Saxion betrokken is, de allernieuwste wetenschappelijke inzichten samen om het assetmanagement van bruggen en kademuren toekomstbestendig te maken.

Infrastructuur onder druk

Stadscentra worden steeds drukker en de impact op de soms eeuwenoude infrastructuur zoals kademuren wordt steeds groter, bijvoorbeeld door vrachtverkeer. Voor veel gemeenten in Nederland vormen de kosten voor het uitvoeren van het noodzakelijke onderhoud, die in de miljarden euro’s kunnen lopen, een grote uitdaging. Bovendien komen de maatregelen die op de korte termijn nodig zijn bovenop de grote transities die nodig zijn op het gebied van klimaatadaptatie, circulariteit, energie en transport.

De Urbiquay call richt zich op duurzame, innovatieve oplossingen met betrekking tot het beheer, herstel en modernisering van de civiele infrastructuur. Het doel is om kennis te genereren die de toekomstige veerkracht van bruggen en kademuren kan vergroten en die onder wisselende omstandigheden en in verschillende steden kan worden toegepast. Het onderzoek wordt uitgevoerd door kennisinstellingen in nauwe samenwerking met gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Het toegewezen onderzoek - Urbiquay for responsive and value-based asset management - is een overkoepelend project dat aansluit op de drie eerder toegekende onderzoeksprojecten uit de eerste fase van de call.

Consortium

Medeaanvragers: Universiteit Twente, Saxion Hogeschool, TU Delft

Samenwerkende partners en cofinanciers: AMS Instituut, CROW (incl. Platform BiKa), Gemeente Amsterdam, Gemeente Den Haag, Gemeente Zwolle