Organisatie

Twee NWO-subsidies toegekend aan de UT en Saxion voor onderzoek naar learning communities

Leestijd Minuten

Wetenschapsfinancierder NWO heeft twee subsidies van ruim één miljoen euro toegekend aan twee onderzoeksprojecten van hoofdaanvrager prof.dr. Maaike Endedijk, in samenwerking met Saxion Hogeschool. Het onderzoeksproject Power Up! is gericht op het versnellen van de energie- en circulariteitstransitie door middel van learning communities. De tweede subsidie richt zich op de inzet van learning communities om een bijdrage te leveren aan de grote veiligheidsvraagstukken.

Samenwerking versterken

Het doel van learning communities is om interorganisationale samenwerkingsverbanden levenslang leren en innoveren aan elkaar te verbinden om zo maatschappelijke of technologische transities te versnellen. Veel organisaties worstelen met onzekerheden over welke koers ze moeten varen in deze tranisties. Waarin moet je investeren en hoe kun je voorbereid zijn op ontwikkelingen? Hoe kunnen organisaties en hun (toekomstige) medewerkers worden voorbereid? De complexiteit en snelheid van technologische innovaties maakt dat organisaties dit niet alleen kunnen en hierin samenwerking zoeken met andere organisaties en kennisinstellingen. In allerlei topsectoren zijn daarom learning communities (LC’s) ontstaan.

Power-up!

Om de nationale klimaatdoelen te behalen, is het belangrijk om de overstap naar duurzame energie en circulariteit te versnellen. Een toekomst die draait om duurzaamheid, vereist slimme lange termijn oplossingen om op ecosysteemniveau positieve veranderingen teweeg te brengen. Organisaties kunnen dit niet alleen.In 'Power up!', een ambitieus vierjarig project, worden 18 learning communities onderzocht waarin industriële partners, kennis- en onderwijsinstellingen en overheidsorganisaties hun krachten bundelen om deze doelen te bereiken.in. Samen streven ze naar een gedeelde visie en een doeltreffend stappenplan om de transitie naar duurzame energie en circulariteit te bevorderen. Het doel is om inzichten, methoden en tools te ontwikkelen die deze learning communities ondersteunen, waardoor ze effectiever kunnen bijdragen aan het realiseren van onze klimaatambities. Dit project bouwt voort op de successen van het 'Gas erop!' project.

Learning & Innovating Ahead of the Threat (LIAT)

Om een veilig land te blijven moeten we de toegenomen (cyber)veiligheidsbedreigingen proactief tegengaan. Daarbij hebben we effectieve samenwerkingen nodig tussen publieke organisaties en kennisinstellingen. Tot nu toe zijn deze learning communities veelal gericht op kennisuitwisseling en minder op daadwerkelijke ontwikkeling en implementatie van innovatie veiligheidsoplossingen. In dit project ontwikkelen we ontwerprichtlijnen, strategieën en methoden en een ondersteuningsplatform voor het inrichten van effectieve learning communities op het gebied van veiligheid.

Consortium Power up!

Penvoerder: Prof. dr. M.D. Endedijk, Universiteit Twente
Mede-aanvrager: Dr. S. Corporaal, Prof. dr. ir. L. Volker, Dr. W.D.B. Warbroek, Dr. L.A. Falcke, Dr. A. Overdiek, Dr. ir. R. van Leeuwen, Dr. S.M. Dennerlein, Dr. ir. F. Deken
Consortium: Universiteit Twente, Vrije Universiteit Amsterdam, Hogeschool Rotterdam, Regionale Energiestrategie Twente, Cirkelstad Deventer-Apeldoorn, H2 Hub Twente, Stichting Sail Amsterdam, Circulair Zuid-Holland, WijTechniek, Pioneering, KIEMT Waterstofcluster, Learning Community Systeemintegratie Smart Energy Hubs Fieldlab Circulaire Innovaties in de Maakindustrie, Fieldlab Energy4Business, Learning Community AI Energietransitie gebouwde omgeving, Fieldlab Digitalisering EnergieTransitie Twente (FiDETT), Fieldlab Reduction of Damage to Utilities & Careful Excavation (ZoARG|ReDUCE), Bouwhub Rijssen, Techniek Nederland, Fieldlab Biogas, Techport, TechYourFuture

Consortium LIAT

Penvoerder: Dr. S. Corporaal, Saxion Hogeschool, Scientific lead: Prof. dr. M.D. Endedijk,
Mede-aanvragers: Dr. B.J. Kollöffel, Dr. A.M.G.M. Hoogeboom, Dr. ir. A.Y. Mersha, Dr. E. Sjoer, Dr. R. Spithoven, Dr. E.R. Leukfeldt, Dr. P. Preenen, J.C. Knotter Med. Consortium: Saxion Hogeschool, Universiteit Twente, TNO, Politieacademie, De Haagse Hogeschool, Centrum voor Veiligheid & Digitalisering (CVD), Security Delta Campus (HSD), Space53, Gemeente Den Haag, Impact Coalition Safety & Security (ICSS),Koninklijke Landmacht, SAAB Defensie, Achmea, Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), TechYourFuture, Dutch Innovation Cluster, Brandweer Amsterdam-Amstelland, Politie Nederland, AI-Maps, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Bron artikel: Universiteit Twente