dr. Ines Schell-Kiehl
Lector
dr. Ines Schell-Kiehl
Ines Schell-Kiehl is L.INT lector bij Saxion University of Applied Sciences, voor het Lectoraat Employability Transition. Daarnaast werkt zij bij het Verwey-Jonker Instituut als senior onderzoeker bij het onderwerp ‘maatschappelijke participatie’.
Samenwerken of vragen?
Neem dan contact op met mij
dr. Ines Schell-Kiehl
In het onderzoeksprogramma werkt Ines samen met regionale en landelijke partners aan inclusieve socio-technologische kennisproducten en interventies om de participatie van werknemers in een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt te versterken.
“In onze gedigitaliseerde samenleving kan technologie een middel zijn om drempels te slechten en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt fysiek, cognitief of sociaal-emotioneel te ondersteunen om hun arbeidspotentieel beter te kunnen benutten. “
Ines kiest hierbij samen met haar consortiumpartners voor een systemische benadering, om het veranderpotentieel van het hele ‘systeem’ in kaart te kunnen brengen. Niet alleen de werknemer past zich dan aan, maar ook de mogelijkheden van de werkgever om mensen met een kwetsbare positie aan te nemen en te begeleiden worden verbeterd.
Wat gaat Ines samen met haar team de komende 4 jaar concreet doen?
- We onderzoeken hoe, waar, door wie en voor wie inclusieve technologie het beste kan worden ingezet voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.
- We werken aan de doorontwikkeling van (bestaande) inclusieve technologische interventies, het aanpassen van arbeidsprocessen en bevorderen van de acceptatie van inclusieve technologische oplossingen door werknemer, werkgever en klanten.
- We werken aan de implementatie, borging en opschaling van inclusieve technologische interventies.
Achtergrond
Ines is heeft zowel in Duitsland als Nederland gestudeerd en gewerkt. Ze is gepromoveerd binnen de pedagogische wetenschappen met speerpunt ‘volwassen educatie, carrièreperspectieven en werkgelegenheid’. In haar onderzoek richt zij zich op arbeidsparticipatie van mensen voor wie soms net een andere aanpak nodig is dan we gewend zijn. “Samen met alle belanghebbenden onderzoek ik hoe we in onze gedigitaliseerde samenleving technologie kunnen inzetten om bij te dragen aan een inclusieve arbeidsmarkt”.
Meer weten over Ines' projecten bij het Verwey-Jonker Instituut? Lees hier meer:
- Een nieuwe werkwijze voor de re-integratie van langdurig zieke medewerkers
-
Duurzame plaatsingen bij werkgevers in de Arbeidsmarktregio Midden-Gelderland
Expertise
Ines Schell-Kiehl studeerde 'Erziehungswissenschaften' aan de Universiteit Dortmund en pedagogiek in aan de universiteiten Leiden en Amsterdam. Na haar afstuderen heeft zij als onderzoeker 'Wirtschaftspädagogik / Betriebliche Aus- und Weiterbildung' en vervolgens als onderzoeker en universitair docent 'Erwachsenenbildung / Bildungsberatung' aan de Universiteit Duisburg-Essen gewerkt. Haar proefschrift “Mentoring: Lernen aus Erfahrung? Biographisches Lernen im Kontext gesellschaftlicher Transformationsprozesse” rondde zij in 2006 af.
Sinds 2008 werkt zij binnen Saxion. In eerste instantie als docent binnen de Duitstalige deeltijd opleiding. Sinds 2009 is zij aan de Master Health Care & Social Work verbonden. Als onderzoeker heeft zij binnen Saxion ten eerste van 2009 – 2011 bij het lectoraat innovatief en effectief onderwijs gewerkt. Sinds 2010 werkt zij bovendien bij het lectoraat Social Work, (destijds Community Care & Youth). De combinatie van social work en volwassenonderwijs op het snijvlak tussen Duitsland en Nederland vind zij heel waardevol en uitdagend.
Zij is lid van de redactie van het peer reviewed tijdschrift "Der pädagogische Blick. Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis in pädagogischen Berufen".
Onderzoeksprojecten
- Cyperpesten - de rol van social workers bij het terugdringen van digitaal pestgedrag van jongeren en ondersteuning richting ouders (september 2015 – december 2017) (project in het kader van het speerpunt living technology)
- Werkzoekgedrag van Werklozen – Een overzicht op basis van actuele internationale en nationale wetenschappelijke literatuur (2015)
- Alumnionderzoek Masters Social Work (2015)
- Expertisecentrum Economie, Welzijn en Gezondheid (2011-2014):
- Nieuwe diensten in de wijk (2012)
- Terugdringing “No show” in re-integratie trajecten met behulp van sancties. Een kwalitatief onderzoek naar het perspectief van de bijstandsgerechtigden (2013)
- “Geen Man Overboord casestudy” naar een wijkgericht activeringsprogramma voor langdurig werkloze mannen (2014)
- Marktonderzoek Euregionale studieroute social work (2012)
- Het onderzoeksatelier (2010-2011)
- Lebensphase Jugend – Quantitative Erhebung zur Lebenssituation Jugendlicher in der Grafschaft Bentheim (2010-2011)
- Onderwijsinnovaties in het hoger onderwijs – Survey onderzoek naar de rol van de docent bij onderwijsinnovaties binnen Saxion (2010)
Onderwijs
Naast haar werkzaamheden als onderzoeker is zij coördinator van de module ‘onderzoeksopties’ van de Master Health Care & Social Work geeft zij hoorcolleges binnen de onderzoekvakken van de Master en begeleid zij regelmatig studenten bij het opzetten van onderzoeken en het uitvoeren van hun masterthesis.
Daarnaast is Ines betrokken bij de vakgroep taakgebied 3, kernkwalificaties 8-9 van de bacheloropleiding Social Work, is zij lid van de curriculumcommissie Master Health Care & Social Work en werkt zij mee aan het Saxion-brede innovatieproject 'onderzoek in onderwijs'.
Publicaties
-
2025 Schell-Kiehl, I., Kool, T., Verwaijen, G., Bloembergen, N., & Zwart, O. de (2025). Gamen om besmetting met infectieziekten te voorkomen. Gamen om besmetting met infectieziekten te voorkomen. Sociaal Bestek 1/2025.
-
2024 Schell-Kiehl, I., Wamelink, N., Smeenk, M., Jansen, L., Vries, S. de. Taalbarrières op de werkvloer overbruggen met vertaaltechnologie. Sociaalbestek, themanummer Bestaanszekerheid.
-
2024 Schell-Kiehl, I., Hagens, J., Verwaijen, G., Yohannes, R. & Stavenuiter, M. (2024). Inzichten van ervaringsdeskundigen uit zorg- en welzijn. Sociaal Bestek 4/2024
- Schell-Kiehl, I., Stavenuiter, M., & Bakker, H. (2024). Duurzame plaatsingen bij werkgevers in Midden-Gelderland. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut. https://www.verwey-jonker.nl/publicatie/duurzame-plaatsingen-bij-werkgevers-in-de-arbeidsmarktregio-midden-gelderland/
- Wissing, I. & Schell-Kiehl, I. (2024). Cyberpesten onder jongeren met een LVB. In Spithoven, R. & Tuijl, C. van (Reds.) Theorie over en onderzoek naar de onbegrensde, digitale leefwereld van kinderen en adolescenten in Nederland. Amsterdam: Boom Criminologie.
- Schell-Kiehl, I. & Nieuwboer, Chr. (2022). Sociale Technologie. In Veldboer, L., Engbersen, R., Hooghiemstra, E., Jansen, J., Koeter, L., Repetur, L., Rözer, J., & Sprinkhuizen A. (Reds.) (2022). Lexicon nabij sociaal werk (versie 2.0). Movisie en de Werkplaatsen Sociaal Domein, p. 197-202.
- Schell-Kiehl, I., Laurens, M., Ketelaar, N., Sommerfeld, P., Hess, N., Bühler, S., Meyer, N., & Franz, S. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on the work of social workers: - a comparison between Germany, Switzerland and the Netherlands. Journal of Comparative Social Work,17(1), 123–152. https://doi.org/10.31265/jcsw.v17i1.390
- Britt, A., Kwakernaak, M., Meerde, F. de, Reches, L., Schell -Kiehl, I., Wit, N. de, Rensen, P., Engbersen, R., Zwart, O., de, Voorwinden, M. & Kok, L. (2022). Leren, sturen en verantwoorden in de sociale basis. Utrecht: Verwey Jonker Instituut.
- Kariotis, T., Schell-Kiehl, I., Reimers, L., Ent, H. v/d, Veen, M. van, Gramberg, P., & Klein, A. (2021). Empowered by Augmented Reality: Exploring what value AR can add to Photovoice in Community Development Work. In: Damberger, Th.. Schell-Kiehl, I., & Wahle, J. (2021). Education, Social Work and Digitality. Weinheim: Beltz.
- Schell-Kiehl, I. (2021). Bouwen aan relaties. Positieve elementen van werken in corona tijd. https://www.buurtwijs.nl/bouwen-aan-relaties
- Schell-Kiehl, I., & Swart, J. de (2021). Mediatisierte Lebenswelten? Die Bedeutung digitaler Medien für die Lebenswirklichkeit Jugendlicher. In: Damberger, Th.. Schell-Kiehl, I. & Wahle, J. (2021). Education, Social Work and Digitality. Weinheim: Beltz.
- Schell-Kiehl, I. (verschijnt in 2016). Wirkungsforschung am Beispiel einer Re-Integrationsmaßnahme für (Langzeit-)Erwerbslose in Enschede – ‚Kein Mann über Bord‘? In Barbara Thiessen und Stefan Borrmann Wirkungen Sozialer Arbeit. Potentiale und Grenzen der Evidenzbasierung für Profession und Disziplin. Theorie, Forschung und Praxis Sozialer Arbeit, Band 12. Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich.
- Schell-Kiehl, I. (2015). Volksuniversiteiten, ROC’s und der offene Markt – Erwachsenenbildung in den Niederlanden in Bewegung. In Babette Mölders und Nicole Justen (eds.) Professionalisierung und Erwachsenenbildung. Selbstverständnis, Entwicklungslinien, Herausforderungen. Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich.
- Schell-Kiehl, I., Slots, L., & Holsbrink-Engels, G. (2015). Activering – Casestudy naar een activeringsprogramma voor langdurig werkloze mannen. Maatwerk 2, 31-33.
- Schell-Kiehl, I., Slots, L., & Holsbrink-Engels, G. (2014). Hoe ervaren bijstandsgerechtigden re-integratietrajecten. De kloof tussen leefwereld en systeemwereld. Sozio, 3, 33-35.
- Schell-Kiehl, I., Holsbrink-Engels, G., Gülker-Alsmeier, G., & Joppich, A. (2013). „Lebensphase Jugend“ in der Grafschaft Bentheim. Das Zusammenspiel von Forschung und Praxis zur Stärkung der Jugendlichen. Nordhorn: Bentheimer Jahrbuch 2014, 259-266.
- Bussel, van M. Schell-Kiehl, I. (2013). Ines Schell-Kiehl over het Mehrgenerationenhaus „Jongeren en ouderen helpen elkaar”. Zorg en Welzijn, 10, 26-28.
- Schell-Kiehl, I., & Holsbrink-Engels, G. (2013). Drankmisbruik van jongeren op het Duitse platteland.
- Schell-Kiehl, I., Holsbrink-Engels, G.A. & Gülker-Alsmeier, G. (2012). Lebensphase Jugend im ländlichen Raum. Sozialmagazin, 37(11), 37-43.
- Schell-Kiehl, I., & Engelbertink, M. (2012). Onderzoeksatelier ondersteunt studenten bij opdrachten. SozioSPH, 107, 38-39.
- Schell-Kiehl, I., & Gellevij, M. (2011). De betekenis van docenten voor innovatie. Onderwijsinnovatie, 36-39.
- Schell-Kiehl, I., & Siemer, L. (2010). Erfassen der Kompetenzentwicklung von Studierenden der Sozialpädagogik – Erfahrungen an der euregionalen Schnittstelle Niederlande/Deutschland. Der pädagogische Blick. Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis in pädagogischen Berufen, 18(4), 196-211.
- Tönis, I.; Zonneveld, A., & Schell-Kiehl, I. (2008). Elterntraining – Ein verpflichtender Kurs für Eltern von Kindern, die die Schule schwänzen. Erfahrungen aus den Niederlanden. Der pädagogische Blick. Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis in pädagogischen Berufen, 16(4), 210-217.
- Schell-Kiehl, I. (2008). Erfahrungslernen im Kontext formeller Mentoringprozesse. Journal Netzwerk Frauenforschung NRW, 24, 46-51.
- Schell-Kiehl, I. (2007). Mentoring: Lernen aus Erfahrung? Biographisches Lernen im Kontext gesellschaftlicher Transformationsprozesse. Bielefeld: wbv.
- Schell-Kiehl, I. (2007). Mentoring: Lernen aus Erfahrung? Ergebnisse einer qualitativen Untersuchung zu biographischen Lernprozessen. In G. Wiesner, Chr. Zeuner, & H.J. Forneck, (Eds..), Empirische Forschung und Theoriebildung in der Erwachsenenbildung (pp. 157-169). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
- Schell-Kiehl, I. (2006). Mentoringprozesse in biographischer Perspektive. Ergebnisse qualitativer Interviews mit Mentorinnen. In A. Schlüter (Ed..),Bildungs- und Karrierewege von Frauen (pp. 128-141). Opladen: Barbara Burdrich.
- Schell-Kiehl, I. (2005). Zeit für Mentoring?! Zum Umgang mit Zeit in weiblichen Karrierebiographien am Beispiel von qualitativen Interviews mit Mentorinnen. In A. Schlüter (Ed.): "In der Zeit sein ..." Beiträge zur Biographieforschung in der Erwachsenenbildung (pp. 123-146). Bielefeld: wbv.
- Schell-Kiehl, I. (2004). Mentoringprozesse in biographischer Perspektive. Der pädagogische Blick. Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis in pädagogischen Berufen, 12(4),241-243.
- Schlüter, A., & Schell-Kiehl, I. (Ed.). (2004). Erfahrung mit Biographien. Tagungsdokumentation der Duisburger Tagungen zum Thema "Erfahrung mit Biographien". Bielefeld: wbv.
- Schell-Kiehl, I. (2004). Mentoring: Lernen aus Erfahrung - eine empirische Analyse. In A. Schlüter & I. Schell-Kiehl, (Eds.), Erfahrung mit Biographien. Tagungsdokumentation der Duisburger Tagungen zum Thema "Erfahrung mit Biographien" (pp. 78-105). Bielefeld: wbv.
- Schell, I. (2003). Das Lehrhaus - ein aktuelles Modell lebenslangen Lernens? In A, Schlüter (Ed..), Aktuelles und Querliegendes zur Didaktik und Curriculumentwicklung. Festschrift für Werner Habel (pp. 217-227). Bielefeld: Janus Presse.
Nevenwerkzaamheden
- Verwey-Jonker Instituut
Onderzoeker, bezoldigd -
RAAK Publiek
Lid beoordelingscommissie, bezoldigd