De weg naar een Innovatie Agenda

Binnen en buiten Saxion vindt innovatie van onderwijs plaats. Om deze innovaties te verbinden en toekomstige Saxion innovaties te stimuleren is een innovatieagenda gewenst. Het verbinden van innovaties draagt bij aan meer kruisbestuiving en leren van elkaars ontwikkeling, wat ten goede komt aan toekomstige ontwikkelingen.

In de beoogde innovatieagenda worden thematieken voor het innoveren van onderwijs geïdentificeerd met als doel experimenten en innovaties aan te jagen en andere onderwijsinstellingen te inspireren.

De beste manier om de toekomst te voorspellen is deze te creëren.

Peter Drucker

Onderwijs Innovaties aanjagen binnen en buiten de hogeschool door strategische thema’s te identificeren en vast te stellen welke daarvan onderwijsinnovatie(s) behoeven tot 2040.

Afgelopen jaar zijn verschillende opiniemakers, door de OnderwijsInnovatie Hub, geïnterviewd:

• Arjan Zemann (Directeur Academie Mens & Maatschappij, Saxion),
  • Erna Kotkamp (Corporate Information Manager, Saxion),
  • Christiaan van den Berg (Beleidsmedewerker, Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering, Ministerie Onderwijs, Cultuur & Wetenschap),
  • Marjolein ten Hoonte (Directeur Arbeidsmarkt en MVO, Randstad Groep Nederland),
  • Pieter Moerman (Co-Founder, Katapult),
  • Ronald Dekker (Arbeidseconoom bij TNO),
  • Teun Dekker (Professor in Liberal Arts en Onderwijswetenschappen, University College Maastricht) en
  • Timo Kos (Lid College van Bestuur, Saxion).

We hebben hen bevraagd welke thema’s aandacht behoeven met het oog op onderwijsinnovatie tot 2040. Daarnaast wordt een documentenanalyse gemaakt van rapportages ten aanzien van onderwijsinnovatie thema’s.

De doelgroep wordt gevormd door medewerkers van Saxion voor wie vanuit hun functie onderwijsinnovatie relevant is.

In de strategische agenda van Saxion zijn onderwijsinnovaties beschreven ten behoeve van toekomstbestendig onderwijs.

Daartoe is het gewenst om concreter, explicieter, systematischer en zichtbaarder in te zetten op een innovatieagenda, die samengesteld is met opiniemakers van binnen en buiten de onderwijssector.

Dit leidt tot het bundelen van innovaties binnen en buiten Saxion en draagt bij aan het formuleren van een meerjarenstrategie - als eerste die voor 2025-2029 - door het College van Bestuur van Saxion.

De innovatieagenda vergroot daarmee de innovatiekracht van projecten en zorgt voor meer aandacht voor complexe uitdagingen zoals de implementatie van innovaties binnen de onderwijsorganisatie.

In januari 2023 is een advies geschreven en gepresenteerd aan het College van Bestuur van Saxion met de intentie bij te dragen aan de start van het schrijven van de strategische agenda voor 2025-2029. Het advies omvat de volgende vijf aanbevelingen:

1. Streef ernaar om de beste hogeschool voor Oost-Nederland te worden;
  2. Maak impact door met partners in de regio meervoudige waarde te creëren;
  3. Bereid studenten voor op de complexiteit van de maatschappij;
  4. Maak studentenwelzijn een kritische prestatie-indicator van de organisatie;
  5. Zet in op professionalisering van werknemers in het licht van transities.

Daarnaast is een innovatieagenda in voorbereiding, die voor de zomer van 2023 wordt gepubliceerd.

Contactpersonen

Saxion OnderwijsInnovatie Hub, onderwijsinnovatiehub@saxion.nl

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.