afbeelding bij onderwijsinnovatie met ICT.jpg

Onderwijsinnovatie met behulp van technologie

Innovatie van onderwijs met behulp van technologie is niet nieuw. De afgelopen jaren zijn er verschillende technologieën geïntroduceerd. Het onderwijs beschikt over een breed palet om zowel het onderwijs, als de onderwijsondersteunende processen te verbeteren. Denk hierbij aan digitale leeromgevingen, Serious Gaming, simulaties, Augmented en Virtual Reality en het laatste jaar ook de Metaverse en Artificiële Intelligentie (AI).

AI is een relatief oude ontwikkeling, maar is het laatste jaar in een stroomversnelling gekomen. De mogelijkheden van de AI-applicatie Dall-e zijn ongekend en de applicatie ChatGTP is een echte gamechanger. Het onderwijs staat op z’n kop.

Studenten kunnen met ChatGTP antwoorden op studieopdrachten genereren, waarbij moeilijk te zien is of dit door een mens of AI is gemaakt. Naast de bedreigingen zijn er ook vele kansen. Docenten kunnen ChatGTP inzetten voor het genereren van toetsvragen, ideeën voor herontwerp, creëren van samenvattingen etc.

De mogelijkheden zijn ongekend. Bedreigingen, maar vooral de kansen van nieuwe technologieën worden in samenwerking met afdelingen binnen de dienst Onderwijs en Student Support en academies en diensten binnen Saxion onderzocht en vertaald in adviezen voor het onderwijs.

Voordat een innovatie in het reguliere onderwijs wordt ingezet, wordt deze in een omgeving los van de huidige infrastructuur (Sandbox) met studenten en medewerkers uitgetest.

De implementatie van technologie in het onderwijs kan verschillende taken en processen efficiënter en sneller laten verlopen.

Hierdoor krijgen docenten de mogelijkheid om zich te concentreren op de meer waardevolle aspecten van hun rol, zoals persoonlijke begeleiding en ondersteuning van studenten.

Alle docenten van Saxion.

Door deelname aan pilots wordt de impact op het onderwijs helder en door deze bewustwording kunnen de kansen en bedreigingen van de inzet van technologie voor het onderwijs beter worden ingeschat.

Mogelijk moet de organisatie en toetsing van het aangeboden onderwijs worden aangepast, zodat studenten “ready for a smart future” binnen het werkveld aan de slag kunnen.

De Sandbox is een aanpak van het Saxion Team InformatieManagement Onderwijs (IMO). Er is nog veel onduidelijkheid over hoe dat gaat werken en wanneer dit gerealiseerd wordt. De verwachting is wel dat er buiten de huidige, goed beveiligde werkomgeving van Saxion een aparte omgeving komt, om zonder gevaar voor de infrastructuur van Saxion innovaties met behulp van technologie uit te proberen.

Contactpersoon

Peter Heidemann (p.h.j.heidemann@saxion.nl

Saxion OnderwijsInnovatie Hub, onderwijsinnovatiehub@saxion.nl

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.