Robot

Debat: Leren in tijden van ChatGPT

D0.07 theaterzaal, Handelskade 75, Deventer

ChatGPT is als een bom ingeslagen in het onderwijs. Ineens was daar voor iedereen te gebruiken een app met artificiële intelligentie, die alles lijkt te weten en 'spreekt' in klare mensentaal. De impact in de samenleving en zeker ook in het hoger onderwijs kan enorm zijn, disruptief. Een sprong vooruit op technisch gebied, maar ook een enorme uitdaging op ethisch gebied. De meest acute vraag is wat het betekent als studenten opdrachten laten maken door ChatGPT. Is dat fraude? Ondermijnt AI het onderwijs zoals we het kennen? Hoe zal het werk van docenten veranderen, verdwijnen er banen? Maar de belangrijkste vraag is misschien: wat zal het betekenen om te leren in tijden van ChatGPT? Goede toepassing van AI voor leren is mogelijk, maar alles komt aan op verantwoorde inzet.

Verantwoord gebruik van AI in hoger onderwijs?

Kom op maandag 20 februari naar het debat in de theaterzaal in Deventer, georganiseerd door het lectoraat Ethiek & Technologie. Met:

• Saxionners die pitchen over hun ervaringen, zorgen, ideeën
  • Rob Elsinga, over verantwoord implementeren van AI vanuit Microsoft
  • Duuk Baten, over publieke waarden en AI in onderwijs vanuit SURF
  • Timo Kos, de uitdagingen voor het hoger onderwijs, vanuit CvB Saxion
  • Steven Dorrestijn, moderator, Saxion lector Ethiek & Technologie

• 12.00 - 12.15 uur: inloop
  • 12.15 - 13.00 uur: lunch
  • 13.00 - 15.00 uur: debat

Er is plaats voor maximaal 200 bezoekers, vol = vol!

Meer info:

Steven Dorrestijn