Steven Dorrestijn
Corporate

Saxion op D'RAN-festival: 'Mooie kans om te laten zien hoe Saxion studenten opleidt tot goede burgers'

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

‘Een mooie klus’, zo noemt Saxion-lector Steven Dorrestijn het invullen van de programmering van de Goede Burger Tent op het D’RAN-festival in Enschede. Middels interactieve lezingen en workshops hoopt hij de bezoekers te laten zien hoe Saxion studenten opleidt tot goede burgers.

Het D’RAN-festival vindt plaats op vrijdag 17 en zaterdag 18 mei in de wijk Roombeek, op het terrein tussen de MuseumFabriek en De Twentsche Textiel Maatschappij. Saxion adopteert en financiert tijdens dit festival de Goede Burger Tent, waar verschillende Saxion-lectoren en -onderzoekers door middel van interactieve sessies hun verhaal zullen doen over onder meer ethiek, burgerjournalistiek en de vraag ‘wat is een goede burger?’.

Persoonlijke ontwikkeling

“Het is een mooie mogelijkheid om te laten zien hoe Saxion studenten niet alleen onderwijst binnen hun vakgebied, maar ook opleidt tot kritische en innovatieve burgers” vertelt Steven Dorrestijn, lector Ethiek & Technologie. “Dit doen we onder meer via onze Top Talent Programma’s, het project Samen werken aan Bèta Burgerschap en het lectoraat Ethiek & Technologie. Persoonlijke ontwikkeling en het vinden van je plek in de maatschappij staan hier centraal, gekoppeld aan de technologische veranderingen in de wereld.”

Steven Dorrestijn, lector Ethiek & Technologie

Uitdaging

Het was voor Dorrestijn best nog een uitdaging om invulling te vinden voor de twee dagen. Zeker omdat hij pas twee maanden geleden definitief te horen kreeg dat Saxion de tent mocht runnen. “Maar gelukkig heb ik veel hulp gekregen van Marike Lammers van het Top Talent Programma, Jory Tolkamp van Bèta Burgerschap en de communicatie-afdeling van Saxion. Het programma is nu rond en eigenlijk kan er niks meer misgaan.”

Top Talent Innovation-opdracht

Saxion deelt via haar lectoren en onderzoekers twee dagen lang de nodige kennis, maar haalt deze net zo goed weer op. Studenten voeren op het festival hun Top Talent Innovation-opdracht uit. “Voor hen bestaat de mogelijkheid in contact te komen met allerlei bedrijven die op het festival aanwezig zijn. Daarmee kunnen ze in gesprek om te kijken wat die bedrijven hen kunnen bieden en zo op zoek gaan naar antwoorden.”

Knipoog

Het festival, dat volgens Dorrestijn politiek breed omarmt wordt, is een serieuze kans voor Saxion om te laten zien waar het voor staat, meent hij. “Maar de naam Goede Burger Tent is natuurlijk een beetje met een knipoog richting de hamburger. D’RAN is een gratis, vlot ingestoken festival, met verschillende soorten bezoekers en activiteiten. Het is ook gewoon hopen op mooi weer en dat het twee gezellige dagen worden.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.