Huize Heilige Hubertus 2017.jpg
Studentenleven

Het grootste studenten huisfeest van Nederland

Leestijd Minuten

Eens per jaar staat het hele studentenhuis aan de Noorderhagen 4 in Enschede op zijn kop. Huize Heilige Hubertus wordt dan omgetoverd tot feestpaleis. En het is een gewild feestje, want dit jaar waren de kaartjes binnen 77 seconden verkocht. De hoogste tijd voor een interview, ofwel wij namen een dag voor het feest een kijkje achter de schermen.

De enige Saxion-student in het huis is Allard van de Kaa, Social Work student. Samen met Riemer Wildenbeest, student aan de Universiteit Twente, vertelt Allard over het ontstaan tijdens een rondleiding op de feestlocatie. “Het begon allemaal met een ouwe lullen zomerbarbecue in 1984, waarbij iedereen gezellig in de tuin stond te genieten van een vleesje en een biertje. Dat is uitgegroeid tot ons huisfeest.”

Voorbereiding

Voorheen was het feest dus alleen in de tuin. Tegenwoordig wordt de hele benedenverdieping van Huize Heilige Hubertus (HHH) verbouwd. De nieuwste bewoner van het huis slaapt in de zogeheten portierkamer naast de voordeur, maar daar wordt ook gefeest dus hij logeert nu bij Allard op de kamer.

Het studentenhuis preppen voor hét feest heeft tijd nodig, dus zijn de Hubertusheren al twee weken aan het verbouwen. Overal worden doeken opgehangen, ter aankleding maar ook ter bescherming van de muren. De benedenverdieping is onbewoonbaar door alle voorbereidingen. Wasmachine en vaatwasser zijn tijdelijk naar de bovenverdieping verhuist. Moeders leveren een pan erwtensoep of er wordt afgehaald, want koken is lastig in de voorbereiding. Het enige woongedeelte voor de studenten zijn hun slaapkamers, toegankelijk via de zogeheten Annatrap.

Verantwoordelijkheid

En na de voorbereiding zit het er voor de tien bewoners nog niet op. Tijdens het feest dragen ze als organisatoren de verantwoordelijkheid voor het feest, voor de bezoekers en voor het huis zelf. Allard: “Dat betekent natuurlijk niet dat we geen lol maken, maar we zijn verantwoordelijk. Ons feestje zit hem eigenlijk meer in de voorbereiding. Gedurende de twee weken vooraf komt elke avond een ander studentenhuis helpen bij de voorbereiding, decoreren en we sluiten af met een borrel.”

Huize Heilige Hubertus hoort bij de SHE, de club van twaalf grote studentenhuizen Enschede. Elke maand geeft een huis een borrel. En in november is het dus de beurt aan de HHH-bewoners. (Volgende maand is bijvoorbeeld het bekende Pot-gala van Huize ’t Pot.) En alle studentenhuizen gaan dus ook bij het huis aan de Noorderhagen langs tijdens de voorbereiding.

Populair

Hoe het Hubertusfeest zo populair is geworden dat het dit jaar in 77 seconden is uitverkocht? Daar hebben de bewoners eigenlijk zelf ook geen antwoord op. Riemer: “Het is een beetje uit de hand gelopen de afgelopen jaren. Vorig jaar was het in 16 minuten uitverkocht, nu was het na vier keer browser refreshen voorbij. Het is natuurlijk een topfeest. Onze thema’s zijn altijd een hit. Elke groep, jaarclub, dispuut of huis bedenkt rond het thema een eigen invulling en gaat daarop helemaal los. Het is een kleintje carnaval voor het Enschedese studentenleven.” Dit jaar is het thema Roemoerknal, Ik zeg nog zo geen bommetje, wat reflecteert aan de gebeurtenissen in Korea. Een van de sponsoren, OGD ICT Diensten, sponsort de prijs voor de winnende outfit.

En als het feest straks voorbij is? Allard: “Dan tuigen we in een weekend alles af. Dan gaan we weer naar ons normale studentenleven terug. Het is twee weken diepgaan. Het is het waard, maar wel fijn dat het dan ook volgende maand niet nog eens hoeft.”