streetlab1.jpg
Studentenleven

Carrière maken door filmpjes te knutselen met vrienden

Leestijd Minuten

Vier vrienden die samen filmpjes maken groeien uit tot televisiemakers die sociale experimenten uitvoeren op straat en dat vastleggen op film. Drie van de vier heren van het populaire programma Streetlab vertelden over hun carriere tijdens een lunchlezing, ter ere van de Bedrijvendagen Twente op de campus van de Universiteit Twente (UT). “We filmen al tien jaar lang alles wat we samen doen.”

Daan Boom, Jasper Demollin, Tim Senders en Stijn van Vliet. Zij zijn de naar eigen zeggen “de lulletjes” van Streetlab, ook wel vier jeugdvrienden die sociale experimenten uitvoeren op straat. “De KRO is zo gek geweest om ons zendtijd te geven.” Bij de lunchlezing in de grote collegezaal van de UT zijn ze met zijn drieën. Jasper is er niet. Iets met het demonstreren van zijn skateboard skills en een zware hersenschudding waardoor de opnames voor het nieuwe seizoen Streetlab ook even stilstaat. Maar het drietal belooft het goed te maken met de aanwezige studenten: er komen flink wat geheimen van de heren naar boven.

Geïnspireerd door Jackass en NUHR

De vriendschap begon op de middelbare school in Bilthoven. Daan: “We werden alle drie afgewezen voor de onderbouwmusical, behalve Jasper; hij kreeg een hoofdrol.” Op de fiets naar huis in Utrecht kwamen Daan en Stijn op het idee om samen filmpjes te gaan maken. Stijn had ook net een camera gekregen, dus waarom niet gewoon doen? En zo gebeurde het. De eerste titels: ‘Kun je spijbelen met bruggers?’ en ‘Leven leraren de regels wel na?’ waarbij ze gingen bellen in de les en een frietje opaten in de klas om te zien wat de leraren zouden doen. Daan: “Onze inspiratie kwam van Jackass. En NUHR.”

Daarna een brutale actie, want ze wilden graag in een studio opnemen. De vrienden stapten op de fiets naar RTV Utrecht en vroegen of ze een studio mochten lenen. En het werkte: de beheerder was hen goedgezind en ze mochten een keer terugkomen om een dag van de studio’s gebruik te maken met als resultaat opnames van Bureau Hengeveld, een parodie op Opsporing verzocht, waarbij een doorgeslagen Pokémonfan een kaartje met de holoversie van Raichu  buitmaakte. Tim: “Tja daar kun je mee bezig zijn op die leeftijd.”

‘Ik wilde een papiertje waarop stond ‘ik ben niet helemaal achterlijk’’

Na de middelbare school wilden de vrienden er eigenlijk ook wel mee verder. Daan: “Maar er was niet echt één opleiding voor. Dat geldt ook voor de bedrijven tegenwoordig. Je komt niet perse bij een bedrijf terecht precies waarvoor je geleerd hebt…” Eigenlijk zwommen ze alle drie een beetje. ‘Wat gaan we doen?’ Stijn koos voor “een echte studie”: Algemene Sociale Wetenschappen. Een lachsalvo vanuit de zaal volgt. “Ik wilde een papiertje waarop stond ‘ik ben niet helemaal achterlijk’. Een beetje een keuze uit zekerheid en door sociale druk.”

streetlab7.jpg

Tim en Daan wilden het theater in. Tim werd aangenomen, Daan niet. Daan: “Steeds maar weer afgewezen worden. Dat hakte er wel in.” Tim: “Maar ook toen ik de opleiding wel had gedaan; daarna stond de telefoon niet roodgloeiend van regisseurs die met je samen willen werken hoor. Dus toen zijn we toch maar zelf weer samen filmpjes gaan maken.” Daan: “Wij hebben zelf het initiatief genomen.”

En er werd een producent gevonden die de heren als potentieel talent zag. Het debuut op de televisie, werden een aantal filmpjes voor Bavaria en Veronica waarbij ze een alternatieve oplossing zochten voor saaie problemen. Voorbeeld: de Stoplicht Quiz voor wachtende mensen bij een stoplicht. Tim: “Het was echter geen vliegende start. Het biermerk en de zender wilde graag stoere mannen die bier dronken en alles durven...” Daan: “En wij zijn toch maar lulletjes.”

Een zwaar jaar volgde: een jaar niets gedaan en weinig geld te makken. Stijn werkte bijna even als omroeper bij de NS en als data-analist voor Rijkswaterstaat. “Maar ik wilde toch mijn passie achterna: filmpjes knutselen met mijn vrienden.”

De grote kans kwam: er was bij NPO3 nog een gat in het programma: twee keer tien minuten. “Wij zagen hier een enorm grote kans in en voerden onze sociale experimenten weer op straat uit.”  Stijn verkleedde zich als conducteur en ging vervoersbewijzen scannen met een rekenmachine terwijl hij zelf het piepgeluid maakte. Ook deed hij zich voor als profvoetballer en trainde hij enkele seconden mee met FC Utrecht. Streetlab was geboren. Tegenwoordig is het programma populair en wordt het vooral op internet goed bekeken.

Ook komen er nog meer producties van het viertal aan. Stijn: “We hebben ook allemaal onze eigen wensesn. Zo wil Jasper graag meer acteren en ik meer concepten voor televisie bedenken. Tim en Daan hebben nog wat jeugdprogramma’s die ze willen maken. En dat komt vast allemaal wel. We gaan er voor.” Komend weekend wordt hun nieuwe kinderprogramma ‘Betreden op eigen risico’ voor het eerst uitgezonden.

Gert ‘keihard naaien’

“Wat is jullie meest awkward moment tijdens Streetlab?”, is een vraag uit de zaal. Daan antwoordt. “We wilden bij Gert, van Samson en Gert, de mannelijke tegenhanger van K3 pitchen, maar dat kon niet zomaar: hij hield de boot af. We hebben daarom gedaan alsof we een docu maakten over grootheden in de Benelux, daaraan wilde hij wel meewerken. Ik moest daar zitten en met hem praten, wetende ‘We zijn jou keihard aan het naaien’ omdat Stijn elk moment kon binnenkomen verkleed als struisvogel… Dat vond ik erger dan over hekken klimmen waarbij je misschien in de bak komt.”

streetlab10.jpg

De belangrijkste Streetlab-les van deze lunchlezing? Tim: “Wees niet bang om keuzes te maken. Spreek je dromen uit. Dan weten anderen er tenminste van. En dan moet je het ook gewoon gaan doen.”

De Bedrijvendagen Twente zijn in volle gang. Volgende week is er op 14 en 15 februari een carrièrebeurs waarbij studenten, ook hbo’ers, contact kunnen leggen met bedrijven voor stage, onderzoek, afstuderen en wellicht een baan na hun studie.