Studentenleven

‘Het is het mooiste weekend van het jaar’

Leestijd Minuten

Nog even en dan barst het feest weer los: carnaval. De één ontvlucht het carnavalsgebied en weer een ander doet graag mee. Voor Saxion-studenten Nick Wolt en Stef Karnebeek is het net even iets meer dan dat: zij zijn tijdens carnaval heuse hoogheden.

Stef Karnebeek (18, Sportmarketing) is dit jaar gekozen tot jongerenprins van carnavalsvereniging NCG De Vlearmuze in Neede. “Je vertegenwoordigt dan de vereniging tijdens alle carnavalsgerelateerde activiteiten. Op 11e van de 11e begint het carnavalsseizoen officieel. Daarna volgen er allerlei activiteiten waar je als jongerenprins je opwachting maakt. Gala’s, het bouwen aan de wagen, een hooghedenfeest waar alle hoogheden uit de regio samenkomen, dat soort dingen, vertelt Stef.

Gevraagd worden voor de functie van jongerenprins is een grote eer, en Stef hoefde dan ook niet lang na te denken over zijn antwoord. “Zo’n vraag krijg je maar één keer. Carnaval in Neede is heel groot en de kans dat je gekozen wordt om prins te worden is relatief klein. Carnaval was voor mij altijd al het mooiste weekend van het jaar: lekker gek doen, bouwen aan een wagen met je vrienden, alles wat er omheen gebeurt. Het hoogtepunt voor mij is op zondag. Dan is de optocht in ons eigen dorp, waar we met negentig wagens meedoen. Nergens in de Achterhoek is carnaval groter dan in Neede. Er staat 130.000 man langs de kant, prachtig!”

Hard werken

Nick Wolt (22, Technische Bedrijfskunde) was al een aantal jaren lid van jongeren carnavalsvereniging De Pearse Köp in Weerselo toen hij afgelopen zomer gevraagd werd om sik te worden van de gekozen jonker. De jonker staat ongeveer gelijk aan de prins en de sik, die ook wel adjudant wordt genoemd, en is gedurende het carnavalsseizoen de rechterhand van de jonker. “De sik moet gevraagd worden door de jonker en hoewel ik tot nu toe niet enorm actief was binnen de vereniging, voelde het wel als een enorme eer dat ik gevraagd werd. Je krijgt maar één keer de kans om hoogheid te worden en als je nee zegt dan gebeurt het ook nooit weer”.

Wie denkt dat carnaval één groot feest is heeft deels gelijk, maar het blijkt ook hard werken te zijn. “Wij beginnen op woensdag al bij de gemeente Weerselo, waar we de sleutel van de stad krijgen overhandigd uit handen van de burgemeester. Vrijdag vieren we carnaval op de basisscholen, zaterdag de optocht in Weerselo, zondag de optocht in Oldenzaal, maandag weer een optocht en dan dinsdag dweilen, een soort kroegentocht eigenlijk, waarmee carnaval ten einde komt. Op woensdag sluiten we met alle hoogheden af in de sauna en halen we een askruisje in de kerk. Eigenlijk zijn we er dus een volle week mee bezig. Het allermooiste aan carnaval in Weerselo vind ik dat het enorm gemoedelijk is en dat iedereen meedoet. Ikzelf sleep ook familie en vrienden mee die doorgaans niks met carnaval hebben. Het is zo enorm gezellig, tijdens carnaval is maar één ding belangrijk: feest!”