© AP Leren onderhandelen Georganiseerd door Studium Generale laag 1120946.jpg

Onderhandelen: zó doe je dat

Leestijd Minuten

Je hebt een leuke baan op het oog maar het is nog niet helemaal rond wat betreft de centen. Tijdens het gesprek met de grote baas komt er een bedrag ter sprake waar je eigenlijk niet tevreden mee bent. Wat doe je dan? Neem je er genoegen mee, omdat dit gewoon je droombaan is, of ga je voor de onderhandeling? Als het aan onderhandelcoach Jeanette de Haas ligt, moet je áltijd onderhandelen. Tijdens haar workshop ‘Leren onderhandelen’ geeft ze tips en tricks, zodat je vanaf nu met twee vingers in de neus die loonsverhoging regelt.

Je wilt een fatsoenlijke boterham verdienen, maar je potentiële werkgever biedt toch een ander salaris dan je gehoopt had. Hmm… Hoe ga je dit aanpakken? Jeanette vertelt dat er twee partijen zijn: jij en je potentiële werkgever. Jij wilt iets, maar je hebt de ander nodig om dat ook voor elkaar te krijgen. We vinden onderhandelen lastig, omdat we vaak vooraf al denken dat de ander het niet wil, óf we vinden dat we zelf gelijk hebben. Hierdoor wordt al snel een bepaalde mening gevormd.

De allerbelangrijkste tip voor het onderhandelen is samenwerken. Je moet juist niet de strijd aangaan, je moet samenwerken, want dan kom je tot een oplossing. Jeanette vertelt wat een échte onderhandelaar in zijn vingers moet hebben.

“Een goede onderhandelaar moet hoge verwachtingen van zichzelf hebben. Je moet jezelf groot maken en ook zo over jezelf denken. De kans is nu veel groter dat je beter resultaat haalt, dan wanneer je van tevoren al denkt dat je niet wordt aangenomen. Luister goed en stel vragen. Daarnaast is een goede voorbereiding het halve werk. Oh ja, ook niet onbelangrijk als het over geld gaat: zet altijd hoger in!”