Bibliotheek.jpg

Kennis over robots voor iedereen in speciale bibliotheek

Leestijd Minuten

Op 14 juni wordt tijdens het TValley congres in Enschede lector Dr. Ir. D.A. (Dirk) Bekke geïnstalleerd als lector Mechatronica bij Saxion.

Het werkterrein van zijn lectoraat omvat mechatronica en robotica en houdt zich o.a. bezig met de vraag in welke relevante robot-technologieën de regio moeten investeren en hoe deze technologieën beschikbaar gemaakt kunnen worden.

In zijn lectorale rede “Robotize your future” lanceert Bekke het voorstel voor een “RoboTech Libary”. Naar zijn mening moeten robot onderdelen goedkoop en laagdrempelig toegankelijk worden gemaakt voor het publiek. Van kant-en-klare programmeerbare grasmaairobots tot industriële robots en computer vision camera’s.

De meest recente en geavanceerde robot technologie zou beschikbaar moeten zijn voor iedereen via de RoboTech Library.

Dat is een bibliotheek met robot- en robotica bouwblokken, waarmee geïnteresseerde personen of MKB bedrijven zichzelf kunnen scholen met de kennis van instellingen, zoals Saxion. Bedrijven kunnen daarmee onderzoek doen naar manieren om de productie efficiënter in te richten met de nieuwste industriële automatiseringstechnieken.

Tijdens het TValleycongres op 14 juni 2018 vindt er kennisuitwisseling plaats over concrete projecten rond robotica en smart industry. TValley wil de overgang van studenten en kennis van de kennisinstellingen naar de bedrijven vloeiend laten verlopen. TValley gaat om kennis halen én brengen.