Bjarne verhuist naar Praag: ‘”Mijn’ Tsjechisch is er nog niet”
Studentenleven

Bjarne verhuist naar Praag: ‘”Mijn’ Tsjechisch is er nog niet”

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Alles achter je laten en als pas afgestudeerde een compleet nieuw leven opbouwen in het buitenland. Human Resource Management-student Bjarne Vijfvinkel (21) vertrekt in september naar Praag. Enschede moet het vanaf dan zonder het oud-bestuurslid van Humanity doen. Roxanne sprak hem.

“Ik heb altijd al de ambitie gehad om zo veel mogelijk te reizen”, vertelt Bjarne. “Ik wilde eigenlijk in mijn laatste studiejaar ook stage gaan lopen in het buitenland, maar een toffe organisatie vinden blijft lastig. Daarom ben ik in Nederland gebleven. Toch bleef ik de drang voelen om naar het buitenland te gaan. In mijn pauze kreeg ik ineens een bericht via LinkedIn, afkomstig van Accenture met de titel: ‘HR-kansen in Praag!’ Mijn interesse was meteen gewekt en na wat telefonisch contact ben ik aangenomen als HR Advisor. In een team met mensen uit Nederland, Duitsland en Zweden werk ik aan een project voor een Europese klant. Zo blijkt maar weer dat je netwerk waardevoller is dan je denkt.”

‘Ik ben maar één keer kort in Praag geweest’

De buitenlandplannen kwamen dan ook ineens op Bjarne’s pad. Sterker nog, hij is pas een keer in zijn toekomstige woonplaats geweest. “Ik ben er pas een keer een dagje geweest, maar ik hoor alleen maar goede verhalen over de stad. Deze ervaring is een once in a lifetime experience. Je bent gek als je op jonge leeftijd zo’n mooie kans laat schieten. Ik moet nog wel de taal gaan leren, want ‘mijn’ Tsjechisch is er nog niet. Hoe lang ik blijf, weet ik ook nog niet. Als ik het naar mijn zin heb en kan blijven leren, ga ik waarschijnlijk niet meer weg.”

Bjarne Vijfvinkel

Weizen op het terras

NOVI verliest met het vertrek van Bjarne een vaste klant. “Vanuit Praag wordt het lastig om spontaan bij NOVI het terras op te duiken voor een Grolsch Weizen. Die spontaniteit ga ik missen. Natuurlijk vind ik het in zekere zin lastig om mijn vrienden en familie achter te laten. Gelukkig staan ze allemaal achter mijn besluit om dit te doen. Bovendien is Praag niet het einde van de wereld, met anderhalf uur vliegen sta je gewoon weer op Nederlandse bodem. De eerste plannen om elkaar op te zoeken, liggen er al.”

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.