Jessica.jpg
Studentenleven

Studeren met… een kind: Jessica dook in de boeken als ze haar dochter naar bed had gebracht

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Jessica Bakos is afgelopen zomer afgestudeerd aan de opleiding Human Resource Management en is sinds kort begonnen met haar baan bij Topicus. Met haar Duitse afkomst en haar verantwoordelijkheden als moeder heeft ze haar studie versneld binnen drie jaar afgerond. Hoe ze dit voor elkaar kreeg en wat haar ervaring is met het studeren met een kind vertelt Jessica in het volgende interview.

Hoi Jessica, wil je ons eerst kort vertellen wie je bent?

“Zeker! Ik ben 25 jaar en moeder van mijn dochtertje. Zoals je aan mijn accent hoort kom ik niet uit Nederland. Ik ben geboren en getogen in Duitsland en kwam na mijn gymnasiumopleiding naar Nederland.”

Wat heeft jou naar Nederland gebracht?

“Na het gymnasium wist ik niet zo goed wat ik wilde doen en voelde het nergens thuis. Daarom gaf ik mezelf een jaar de tijd om mijn hart te volgen en te ontdekken wat ik wilde doen. Ik ben opgegroeid in een zeilersgezin. Daarom besloot ik na het gymnasium naar Italië te gaan als zeilinstructeur. Daar heb ik direct na twee weken mijn vriend ontmoet. Dat was liefde op het eerste gezicht. Mijn vriend voelde als thuis en daarom ben ik met hem naar Deventer verhuisd.

Mijn vriend is gymdocent op basisscholen en daarom kwam ik er al gauw achter dat mijn vriend net als mij ook van kinderen houdt. Wij zijn vanaf het begin heel eerlijk gaan praten over hoe we allebei over kinderen dachten. Het standaard plaatje van studeren, werken en daarna een gezin starten heb ik nooit zien zitten. Voor mij hoeft het niet in een burgerlijke volgorde, dat is niet per se logisch voor mij.”

Wat was voor jou een fijne volgorde voor het starten van je gezin?

“Ik heb altijd gezegd: als ik moeder word, wil ik er ook 100 procent voor mijn kind zijn. En dat is mij ook gelukt. Ik heb mijn dochter altijd naar bed gebracht en heb haar altijd op nummer 1 gezet. Daar ben ik heel dankbaar voor.”

Hoe ben je erin geslaagd om én te studeren én je dochtertje op te voeden?

“Alles wat ik in de afgelopen jaren met haar kon doen, kon ik doen omdat ik een studie volgde en heel veel vrije tijd had. Mensen denken dat studeren met een kind veel moeilijker is dan een kind hebben en fulltime werken, maar ik vond het heel goed te combineren. Het typische fenomeen ‘eerst studeren, daarna werken en dan een kind krijgen’ vind ik te typisch en standaard. Waar anderen hun vrije tijd besteedden aan een hobby of sport, besteedde ik mijn vrije tijd aan mijn dochter. Als ik haar ‘s avonds naar bed had gebracht, ging ik in de avonduren met mijn studie bezig. Het gaat erom wat jouw prioriteit is en waar je je tijd aan kwijt wilt.”

Hoe reageerden je medestudenten op jouw situatie?

“Toen ik ging kennismaken met mijn nieuwe klas en docent in het eerste jaar, schreef ik heel voorzichtig de drie dingen op over mezelf ‘Duits, student en moeder’. En al heel gauw werd mij verteld dat een oud-student, die net als ik ook moeder was, ging stoppen met de studie. Dat vonden ze natuurlijk heel logisch, want de combinatie moeder-student leek ze heel lastig. Daarnaast was ik én de student met een kindje én de student die uit het buitenland kwam.”

Daarbij heb je je studie ook nog eens in drie jaar afgerond in plaats van vier jaar! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“Omdat ik in Duitsland heb gestudeerd ben ik met een heel ander schoolsysteem opgegroeid. In Duitsland is het onderwijs heel anders en veel strenger, met meer deadlines. In het laatste jaar van mijn gymnasium had ik een studie van 40 uur per week, bijvoorbeeld. Dat was de norm voor mij. Ik vind studeren heel leuk en voor mij voelt het meer als een hobby dan een verplichting. Toen ik met mijn opleiding Human Resource Management begon, merkte ik al heel snel dat ik de mentale uitdaging weer nodig had. Mijn studieloopbaanbegeleider merkte dit op en stelde mij voor om in het eerste jaar al een vak naast mijn andere vakken te volgen. Uiteindelijk merkte ik dat ik de hoorcolleges niet eens meer nodig had, omdat ik heel goed uit boeken kon leren. Tijdens mijn tweede jaar heb ik een vrije minor gedaan en tijdens mijn vakantie alle theorie uitgelezen waardoor ik mijn toetsperiodes achter elkaar kon hebben. Uiteindelijk deed ik mijn laatste stage in combinatie met mijn scriptie en was ik in drie jaar afgestudeerd!”

Als je terugkijkt naar de afgelopen jaren, had je sommige dingen toch anders willen doen?

“Mijn dochter had altijd de hoogste prioriteit, maar ikzelf kwam altijd als laatste. Het was het uiteindelijk allemaal waard, maar ik heb in de afgelopen jaren weinig tijd gemaakt voor een sport, hobbies en vooral rust. Daarom heb ik, nu ik afgestudeerd ben, zin om goed voor mezelf te zorgen en leuke dingen te doen. Ik heb zeeën van vrijheid!”

Deel je verhaal!

In de nieuwe serie ‘Studeren met…’ lichten we studenten uit met een uniek verhaal, zodat anderen herkenning kunnen vinden. Wil jij ook anderen inspireren met jouw verhaal? Neem dan contact op met ons: mail naar nieuws@saxion.nl of stuur Elcin een bericht via LinkedIn.

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.