Studentenleven

Blije afgestudeerden ontvangen diploma tijdens walkthrough

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Niet iedereen had er meer op gerekend, maar met een roos in de hand, een lach op het gezicht en trotse familie aan hun zijde ontvingen bijna tweehonderd afgestudeerden deze week hun welverdiende diploma tijdens de zogeheten walkthroughs door de Saxion-gebouwen.

Vanwege de uitbraak van het coronavirus en de inmiddels welbekende maatregelen was het dit jaar niet mogelijk om reguliere diplomeringen – in een grote collegezaal, samen met studiegenoten en met een persoonlijk praatje – te organiseren. Omdat Saxion haar studenten tóch graag in het zonnetje wilde zetten, vonden deze week de eerste walkthroughs plaats.

Waar de kersverse alumni bij de ingang hartelijk werden ontvangen door de swingende beats van de dj’s, werden ze binnen door middel van een rode loper door de Saxion-gebouwen geleid. Hier ontvingen ze een drankje, ondertekenden ze hun diploma, gingen ze op de foto en werden ze met een borrelpakket weer naar huis gestuurd. Dinsdag was het zover in Enschede, donderdag was het de beurt aan de Deventer studenten.

Jan Woldendorp, docent aan de Academie Mens & Arbeid

Mooi verzorgd

“Het ging snel”, vindt Toegepaste Psychologie-alumnus Berdien. “Maar eerlijk gezegd had ik niet eens meer een diplomering verwacht, dus het is leuk dat dit zo gebeurt.” Uiteraard miste ze haar medestudenten. “Maar met hen vier ik het vast nog wel een keer met een barbecue.” Ook Paphia had haar diploma graag tegelijk met haar studiegenoten van Human Resource Management opgehaald. “Maar gelukkig had ik al wel een praatje gehad van m’n docent. Het is mooi verzorgd zo, zeker binnen de grenzen van wat mogelijk is. Thuis gaan we lekker eten met z’n allen.”

Veer in je kont

“Het is beter dan niets”, concludeert Myrthe, die eveneens de opleiding Toegepaste Psychologie afrondde. “Het is prima georganiseerd en m’n docenten zijn er, dus dat is gezellig.” Wat ze het meest mist, is het praatje, lacht ze. “De lovende woorden. Bij het behalen van m’n propedeuse kreeg ik dat wel en dat mis je nu. Af en toe heb je gewoon even een veer in je kont nodig.”

Verdiende aandacht

Jan Woldendorp, docent aan de Academie Mens & Arbeid, keek tevreden toe. “Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld een online diplomering, is dit natuurlijk heel waardevol. Een bloemetje, een korte toespraak: je kunt de studenten toch even de aandacht geven die ze verdienen.” Hij zag dan ook  blije studenten. “Het contact is misschien kort, maar wel van hoge kwaliteit. En dat voelen ze wel.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.