Geralien Holsbrink scriptieprijs 2018

Geralien Holsbrink scriptieprijs 2018

Leestijd Minuten

Johanna Schoneboom en Lena Keiser van de opleiding Social Work hebben voor hun afstudeeronderzoek de Geralien Holsbrink Scriptieprijs 2018 ontvangen. De jury was onder de indruk van hun scriptie met als titel “Effektive Gestaltung von Reittherapie bei Kindern und Jugendlichen mit einer fetalen Alkoholspektrumstörung“ oftewel het inzetten van rijtherapie met paarden bij kinderen en jongeren met het foetaal alcoholsyndroom.

Therapie met paarden kan een positieve uitwerking hebben op b.v. de emotionele gesteldheid van mensen. Deze studie is uitgevoerd met als doel aanbevelingen te formuleren voor een handleiding waarin wordt beschreven hoe deze therapie te organiseren en implementeren. Johanna en Lena hebben therapeuten, professionals en cliënten geïnterviewd naar o.a. voorwaarden voor de inzet van rijtherapie. O.b.v. deze resultaten hebben zij een handboek ontwikkeld voor de praktijk.

De prijs voor de beste meesterproef van studenten van de Master Health Care & Social Work ging naar Lisette Tijdhof. Haar scriptie heeft de titel “Je kunt de dingen pas voorspellen nadat ze gebeurd zijn. Een kwantitatief onderzoek ter identificatie van de hoog-risico-patiënten ten tijde van het ontslag vanuit de intensive care.

Lisette deed haar onderzoek onder patiënten van de IC die voldoen aan ontslagcriteria en niet meer vitaal bedreigd zijn en overgeplaatst worden naar een vervolgafdeling. Uit haar onderzoek blijkt dat patiënten die daarna toch opnieuw worden opgenomen, een verhoogde kans hebben op overlijden. Lisette is in haar studie op zoek gegaan naar criteria die kunnen voorspellen of een patiënt weer zal worden heropgenomen. Het doel hierbij is om te zorgen dat heropnames worden verminderd. die factoren. De jury is onder de indruk van het belang van het onderwerp van het onderzoek. Met haar studie heeft Lisette een bijdrage willen leveren aan een kwestie die gaat over leven en dood. Ook de complexiteit van de studie bewondert de jury. De analyses die zijn uitgevoerd zijn indrukwekkend. Ook de manier waarop de literatuurstudie is uitgevoerd om te komen tot de factoren die mogelijk voorspellend zijn is grondig en gedegen uitgevoerd. Dit alles heeft Lisette begrijpelijk en toegankelijk weten te vatten in de rapportage.

Foto - van links naar rechts: Lena Kaiser, Johanna Schoneboom, Lisette Tijdhof, Marjon Rouwette en Margriet Braun

Geralien Holsbrink was lector van het Saxion lectoraat Community Care & Youth (nu lectoraat Social Work). Zij is helaas in 2014 overleden. Ze was een boegbeeld en vooraanstaand wetenschapper op het gebied van effectieve interventies, jeugdzorg en innovaties in maatschappelijke ondersteuning. Deze scriptieprijs dragen we aan haar op.