Studenten Commerciële Economie Saxion bij groepsopdracht
Onderwijs

Saxion-studenten helpen MKB aan nieuwe businessmodellen

Digitalisering, nieuwe (en andere) concurrenten, globalisering, de circulaire economie… MKB Deventer heeft gemerkt dat de veranderingen voor hun leden steeds sneller gaan, maar het ontbreekt hun leden vaak aan tijd, kennis of middelen om dat eens goed in kaart te (laten) brengen en na te denken wat dat betekent voor de toekomst van het bedrijf. Daarom hebben Saxion en MKB-Deventer de handen ineengeslagen: groepjes van derdejaars studenten Commerciële Economie worden aan bedrijven gekoppeld met als opdracht om met nieuwe businessmodellen te komen, die inspelen op deze veranderingen.

Waardecreatie

“De rode draad in onze opleiding is marketing. De basis van marketing is hoe je duurzaam waarde kunt creëren voor de klant (en voor de maatschappij). De grondgedachte hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt noemen we het businessmodel van de organisatie”, aldus projectleider Dirk Giethoorn, docent Strategische Marketing bij Saxion. “Het businessmodel van veel organisaties is gebaseerd op ‘zo gaat dat in onze markt’. Vaak is dat weinig onderscheidend en niet in staat om antwoord te geven op de veranderende markt. Die bedrijven kunnen we helpen, maar ook organisaties die net zijn gestart om hun initiatieven om te zetten in toekomstbestendige businessmodellen!” 

Het project

Het project in de huidige vorm is in september 2017 gestart. Daarbij zijn telkens groepjes van drie studenten gekoppeld aan elk van de veertien deelnemende bedrijven. “Zo kunnen we de theorie in de praktijk brengen en daar leren we veel van”, aldus een van de studenten. Bovendien krijgen de deelnemende ondernemers goed onderbouwd advies hoe ze hun businessmodel moeten inrichten. Een echte win-winsituatie dus. En dat bleek ook wel uit de enthousiaste reacties van de deelnemende bedrijven nadat de plannen in januari werden gepresenteerd. Zoals van Tom Oosterhuis, eigenaar van het succesvolle MIQA Makelt: “De studenten hebben echt goed ons huidige businessmodel geanalyseerd en goed gekeken naar onze markt. Op basis van deze gedegen analyses hebben ze ons goed voor ogen gehouden wat de toekomst gaat brengen en welke keuzes we kunnen en moeten maken”.

Februari 2019: nieuwe ronde

Er hebben zich al bedrijven aangemeld, maar er is nog ruimte voor enkele deelnemers. Aan deelname zijn geen kosten verbonden, maar er wordt wel commitment aan het project verwacht. Dat betekent (beperkte) tijdsinvestering en dat er informatie beschikbaar komt voor de groep studenten om de huidige situatie goed in kaart te kunnen brengen. Voor opgave of meer informatie kun je contact opnemen met Marco Kok van MKB Deventer ([email protected]) of Dirk Giethoorn van Saxion ([email protected]).

Gerelateerde artikelen

Corporate

LEAPXR: 1,3 miljoen voor innovatie in gezondheidszorg en ondernemerschap

20 mei 2025
Fast Forward trainee Ondernemerschap

Fast Forward: iets voor jou?

13 februari 2025
Corporate

Pioneers in HealthCare: samenwerking en innovatie voor betere zorg