safe-3407061_1280.jpg
Organisatie

Escape room tijdens de APO studiemiddag

Leestijd Minuten

Donderdagmiddag 24 jan 2019 hield de APO Deventer een studiemiddag over het thema formatief toetsen. Een onderwerp dat zowel bij studenten als medewerkers goed gewaardeerd wordt als leermiddel blijkens de ICT&O enquête die in het voorjaar van 2018 Saxion breed uitgezet is. Voldoende reden om er zelf mee aan de slag te gaan.

Michiel Janssens opende de studiemiddag met de vijf kernstrategieën van Dylan Wiliam. Daarna verzorgde Leonie van Vossen (ICT&O) een inspiratiesessie over de verschillende mogelijkheden van formatief toetsen. Na een korte pauze gingen we uiteen voor het volgen van een workshop naar keuze. Vanuit ICT&O hebben we een ‘Escape room workshop’ gegeven.  

‘Een escape room is een activiteit waarbij je opgesloten wordt in een ruimte. Aan de hand van puzzels en raadsels dien je een uitweg te vinden.’ 

De puzzels en raadsels zijn als het ware kleine formatieve toetsen. Door de leerstof in deze opdrachten te verwerken is een escape room een activerende en motiverende werkvorm die zowel voor pabo studenten als door studenten in hun eigen onderwijs in te zetten is. Maar om zelf te ontwerpen is het goed om het eerst zelf te ervaren. De aanwezigen werden zelf fictief opgesloten in een virtueel klaslokaal. Door de code van de kluis te kraken konden ze ontsnappen. Daarvoor moesten ze vier opdrachten uitvoeren waarmee ze de viercijferige code van de kluis konden vrijspelen.  

Escape room_aan het werk

Iedereen was fanatiek bezig met het uitvoeren van de opdrachten die ook weer in het teken van het onderwerp formatieve toetsing stonden. Een voorbeeld is een kruiswoordpuzzel die via deze website ontwikkeld is.  

Kruiswoordraadsel.PNG

Nadat de kluis gekraakt was zijn we zelf aan de slag gegaan met het ontwerpen van een escaperoom.

De ontwerpstappen in het kort: 

  1. Verhaallijn:  De beleving wordt vergroot wanneer je een verhaal bij de escaperoom hebt die bij de leerstof aansluit. 

  2. Opdrachten & hints:  Bedenk zinvolle opdrachten (vormt de formatieve toetsing) aansluitend bij de leerdoelen en de leerstof. Hints kun je bedenken indien studenten of leerlingen niet uit de opdracht komen. 

  3. Technieken & tools:  De technieken en tools die je gebruikt om de opdrachten vorm te geven bepalen je ontwerp van de escape room. Je kunt kiezen voor een volledige online escape room, in voor in de klas of een blended vorm. 

Een terechte kritische opmerking van een van de deelnemers was goed te kijken naar wat je met een escape room toetst: de snelheid waarmee ze opdrachten kunnen oplossen of de inhoud van de leerstof. Aan onze deelnemers merkten we ook dat de drive om de snelste te zijn ten koste kan gaan van de inhoud van de opdrachten. En dat daarmee je doel ‘formatief toetsen’ in het geding kan komen. Het is altijd goed om deze kritische reflectie te behouden bij het ontdekken van nieuwe werkvormen. En een uitdaging in je rol als ‘ontwerper’ dit middels een goed ontwerp te ondervangen. 

Bij een academie als de pabo werken dit soort werkvormen twee kanten op: het is voor de studenten in te zetten en door de studenten. Deze middag ontstonden al mooie ideeën voor een escaperoom zoals voor Rekenen & Wiskunde en Techniek. 

Er werd op deze studiedag ook een inspiratiesessie over formatief toetsen gegeven

Lees meer
Foto Judith Zwerver

Judith Zwerver

Academies APO en AMM

06-23584347

Gerelateerde artikelen

Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs

21 juni 2023
Blendy lancering afbeelding.jpeg Organisatie

Lancering nieuwe versie van Blendy: dé website voor interactieve werkvormen