saxion-enschede-dag-2-hires-26.jpg
Persbericht

Saxion-docent genomineerd voor de LSVb hoger onderwijs Scriptieprijs 2019

Leestijd Minuten

De jury van de LSVb hoger onderwijs scriptieprijs heeft bekend gemaakt dat Anne Klarenbeek (Saxion), Floris Berckel-Smit (Vrije Universiteit) en Toske Andreoli (Rijksuniversiteit Groningen) genomineerd zijn voor de LSVb-scriptieprijs 2019. Op 1 maart zal de prijs door Minister Van Engelshoven worden uitgereikt. Voor het tweede jaar op rij organiseren de LSVb en ScienceGuide de hoger onderwijs scriptieprijs.

Anne Klarenbeek schreef de scriptie: Formatieve feedback op Engelse taalvaardigheid.

Hij werkt sinds 2009 bij Saxion, studeerde in 2018 in Enschede af als masterstudent Leren en Innoveren en is thans docent bij de opleiding International Business van Saxion.

Uit de jurybeoordeling:

In een verfrissende scriptieopzet laat Klarenbeek zien wat de kracht kan zijn van een ontwerponderzoek, ingezet in een opleiding. Beginnend vanuit een uitgebreid literatuuronderzoek helpt Klarenbeek de docenten en studenten van de opleiding in het proces van vraagarticulatie. Want, aan welke vormen van feedback op hun schriftelijk Engels hebben studenten werkelijk iets? En kunnen docenten eigenlijk wel de tijd nemen om hier uitvoering aan te geven?

Uit een studentenquête en een docentdiscussie bij de opleiding heeft Klarenbeek een aantal concrete doelen geformuleerd. Vervolgens toetste hij deze in de vorm van een experiment. Alhoewel het door een aantal methodologische hindernissen niet mogelijk bleek om de interventie honderd procent door te meten, blijkt uit de scriptie dat het initiëren van het proces an sich al zeer waardevol is geweest.
Het onderzoek heeft geleid tot het formuleren van de behoeften van studenten en docenten, een concrete interventie en een duidelijke herijking van de leerdoelen versus de leerpraktijk bij de opleiding International Business and Management Studies. Als het beheersen van academisch Engels het leerdoel is, zo stelt Klarenbeek, dan “moeten docenten hierin ook worden gefaciliteerd in tijd en scholing, omdat het goed verzorgen van de feedback meer tijd vergt en omdat docenten mogelijk nog meer willen leren over het geven van de juiste directe feedback op schriftelijk Engels”.