HBO-rechtendag

Jurist van de toekomst thema tijdens HBO-Rechtendag bij Saxion

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Hoe bereid je de hbo-jurist voor op de wereld van morgen? Dat was dinsdag de vraag die centraal stond tijdens de HBO-Rechtendag bij Saxion, waar afgevaardigden van de verschillende Nederlandse HBO-Rechtenopleidingen bij elkaar kwamen om te discussiëren over het opleiden van de jurist van de toekomst.

Zowel door de keynote speakers als tijdens de workshops werden gedurende de dag verschillende technisch-juridische vraagstukken behandeld. Is technologie bijvoorbeeld in staat om de jurist compleet te vervangen? “Dat is iets wat de hogescholen in de gaten moeten houden,” gaf Colette Cuijpers, lector Recht en Digitale Technologie aan de Juridische Hogeschool Avans – Fontys, ’s ochtends aan de aanwezigen mee. “Over vier jaar studeert er weer een nieuwe lichting studenten af. Wat vraagt de arbeidsmarkt tegen die tijd van die juristen?”

Geactualiseerd beroepsprofiel

In het Harry Bannink theater werd ook het Landelijk beroeps- en opleidingsprofiel HBO-Rechten 2025 gepresenteerd. Bij het actualiseren van dit profiel werd rekening gehouden met de toenemende digitalisering en de stijging van de behoefte aan praktische, snelle juridische dienstverlening. Toekomstige juristen moeten in de toekomst kunnen analyseren, adviseren, beslissen, organiseren en uiteraard belangen kunnen behartigen. “Veel afgestudeerden blijken bij de decentrale overheid terecht te komen en maar weinig in de klassiek-juridische branche. Het beroeps- en opleidingsprofiel is geactualiseerd om gehoor te geven aan de ontwikkelingen die gaande zijn,” was de toelichting van de Vereniging van Hogescholen.

Bij Saxion laten we de studenten kennis maken met technologie, maar ook met de juridische dilemma’s die daarbij komen kijken.

René Westra, Directeur Academie Bestuur, Recht en Ruimte van Saxion

Samenwerken met de praktijk

De aanwezige docenten, onderzoekers en opleidingsmanagers hadden allen zo hun eigen manier om de rechtenstudenten voor te bereiden op de veranderende wereld, maar samenwerken met de praktijk bleek de grootste gemene deler. Andere gehoorde methodes waren het intensief spreken met beroepen en opleidingen als IT en Toegepaste Psychologie en veel aandacht besteden aan handige tools. “Maar ook door de studenten door een andere bril te laten kijken en ze de vraag te stellen: kan het ook anders?”, aldus een van de deelnemers.

Legal tech en digitalisering

“Bij Saxion laten we de studenten kennis maken met technologie,” vertelt René Westra, directeur van de Academie Bestuur, Recht en Ruimte. “Maar ook met de juridische dilemma’s die daarbij komen kijken.” Bij de rechtenopleiding in Enschede wordt veel aandacht besteed aan legal tech en digitalisering. “Die ontwikkeling is ingezet en daar gaan wij de komende jaren mee bezig,” vult Thomas Riemersma, docent/onderzoeker HBO-Rechten, aan. “Vandaar dat wij vandaag legal tech en digitalisering op de agenda hebben gezet voor alle HBO-Rechtenopleidingen. Wij werken zelf veel met praktijklabs en het beroepenveld. Vanuit die instellingen en andere stakeholders ontwikkelen wij continue ons curriculum.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.