Ifakat.jpg
Onderwijs

Alumnus Ifakat stuurde een open sollicitatie en is nu jurist bij Eshuis Juristen

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Alumnus Ifakat Karaduman volgde na haar rechtenstudie bij Saxion een master Burgerlijk Recht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In april ronde ze die af en werd ze na een open sollicitatie aangenomen bij Eshuis als jurist. “Ik leer elke dag iets nieuws, dat maakt het uitdagend.”

Hoi Ifakat, waarom heb je destijds voor de studie HBO-Rechten gekozen?

“Ik wist eigenlijk helemaal niet zo goed wat ik wilde doen en ik denk dat HBO-Rechten ook wel bekend staat als de opleiding die je kiest als je niet weet wat je wil. Rechten leek me leuk, architectuur leek me leuk en ik had intresse in mode. Uiteindelijk koos ik voor rechten omdat ik daar de meeste toekomst in zag. Het is helemaal niet zo dat ik altijd al advocaat wilde worden. Ik ging het maar gewoon proberen. Bij Saxion vond ik het superleuk om in groepsverband te werken. Dat heb je op de universiteit niet, daar ben je heel zelfstandig. Je bent meer een getal, terwijl ik dat bij Saxion toch anders heb ervaren.”

Wat doe je nu voor werk?

“Ik werk bij een accountskantoor op de juridische afdeling. De focus ligt voornamelijk op het arbeidsrecht. Daarnaast heb ik te maken met vragen over het socialezekerheidsrecht, huurrecht, contractrecht en nog vele andere vraagstukken. Het gaat voornamelijk over vragen vanuit de werkgever, ten aanzien van hun arbeidsrelaties. Het gaat voornamelijk om het adviseren van onze klanten: de werkgevers. Daarnaast ben ik veel bezig met het opstellen van contracten en overeenkomsten.”

Hoe ben je bij Eshuis terechtgekomen?

“Ik was bijna klaar met mijn masterscriptie en ik zocht een fulltime job die bij mij paste. Toevallig reed ik een dag langs Eshuis. Ik was benieuwd wat Eshuis precies deed en ik zag opeens dat ze ook juristen hadden. Ik heb een open sollicitatie gestuurd. Het is mijn eerste baan, dus ik hoopte gewoon dat ik werd aangenomen. Ze hadden geen open vacature, dus het was voor mij ook een groot raadsel wat ik zou moeten doen. Toen ik daar kwam, ging het eigenlijk allemaal vanzelf; het voelde heel natuurlijk aan. Mijn master bestond uit onder andere de vakken arbeidsrecht, socialezekerheidsrecht, huurrecht en contractenrecht. Dit waren nou net de rechtsgebieden waar de focus op ligt binnen Eshuis. Het sloot dus heel goed aan op mijn master. Het was een hele logische stap, als ik het zo bekijk.”

Het is belangrijk om bij je rechten en plichten stil te staan.

HBO-Rechten-alumnus Ifakat Karaduman

Wat gaaf dat je bent aangenomen terwijl er helemaal geen open vacature was!

“Ja, ik zou iedereen aanraden om een open sollicitatie te sturen. Mensen denken vaak: ik word toch niet aangenomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook wel dacht. Maar ik dacht toch: je weet maar nooit. Vooral in het begin kan het moeilijk zijn om je eerste baan te krijgen, gezien de geringe ervaring. Dat is ook wat ik van veel mensen hoorde. Uiteindelijk ging het heel snel, dit was een van mijn eerste sollicitaties.”

Waarom leek het je leuk om bij Eshuis te werken?

“Ik wilde graag bij een grote organisatie aan de slag. Tijdens mijn studie heb ik al bij verschillende organisaties gewerkt. Uiteindelijk werkte ik bij Damsté advocaten – notarissen. Damsté is een grote organisatie, vooral in het oosten van Nederland, maar ook in het westen is het groeiend. Na het behalen van mijn diploma was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Eshuis was een naam die ik kende en dat trok me. Het leek me leuk om bij een grote, bekende organisatie te werken.”

Hoe vind je het om dit werk te doen?

“Leuk! Ik word er heel blij van dat het zo divers is. Ik leer elke dag iets nieuws, dat maakt het uitdagend. Ik gebruik heel vaak de wet en zoek dingen zelf tot in de bodem uit. Ik ontwikkel mezelf en weet nooit hoe mijn dag er morgen precies uit gaat zien.”

Hoe vind je het om in de juridische wereld te werken? Is het niet een beetje saai?

“Dat is vaak het beeld dat mensen hebben. Mensen denken dat het ouderwets en saai is. Het is juist allesbehalve dat: het is heel interessant. Ik zoek vraagstukken helemaal uit en kom zo telkens achter nieuwe dingen. Zo kom ik ook achter veel regels die werknemers beschermen. Als je een bijbaan hebt, ben je je helemaal niet bewust van al die regels en doen werkgevers je soms te kort. Het is belangrijk om bij je rechten en plichten stil te staan.”

Heb je naast het sturen van een open sollicitatie nog tips voor het vinden van een mooie baan?

“Ja, wees vooral jezelf en kies iets dat goed bij je past. Voordat ik hier begon, had ik een ander soort functie in mijn hoofd die ik graag wilde doen. Ik solliciteerde enkele keren op zo’n functie, maar dan gaf ik net niet de goede antwoorden en klikte het net niet. Het paste wellicht gewoon niet bij mij. Bij Eshuis was het gelijk raak: het ging super goed en het klikte meteen. Het ging ook allemaal over dingen die ik had gehad met mijn master. Je moet iets doen waar je veel over kan vertellen en waar je interesses liggen.”

Deel je verhaal!

Elke donderdag spreken we een Saxion-alumnus die een mooie baan heeft gevonden. Ben of ken jij ook zo'n alumnus? Mail dan naar nieuws@saxion.nl en wie weet vind jij je verhaal terug op de Saxion-website!

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.