Succesvol deelname handelmissie Rutte naar Vietnam

Succesvolle deelname handelmissie naar Vietnam

De deelname van Saxion aan de handelsmissie naar Vietnam met premier Rutte, minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en staatssecretaris Snel van het Ministerie van Financiën was succesvol. Naast Saxion reisde zeventig ondernemers mee uit de sectoren Land- en Tuinbouw, Water, Logistiek en Offshore Windenergie.

Samenwerkingsovereenkomsten getekend in Hanoi en Ho Chi Minh Stad

De missie duurde van zondag 7 tot en met vrijdag 12 april. Saxion was vertegenwoordigd door Harry Futselaar (academie Life Science, Engineering & Design, lector International Water Technology) en Ngoc Ngo (Saxion International Office).

Aanleiding voor deelname aan de handelsmissie is de uitvoering van een project met National Economics University (Hanoi) en Ton Duc Thang (Ho Chi Minh City). Het project moet leiden tot gezamenlijk toegepast onderzoek op het terrein van Watertechnologie, veilig drinkwater en landbouw. Dit project wordt ondersteund door NUFFIC via het Orange Knowledge Program.

In aanwezigheid van premier Rutte en minister-president Phuc heeft Saxion twee overeenkomsten getekend met National Economics University die zijn gericht op nauwere samenwerking in het onderwijs en onderzoek. Deze samenwerking gaat leiden tot een nieuwe generatie waterprofessionals die overal in de wereld inzetbaar zouden kunnen zijn. Omdat er in Vietnam veel interesse is voor de methode waarmee Saxion werkt met de toekomstige arbeidsmarkt van onze studenten, heeft Saxion een workshop verzorgd aan geïnteresseerde Vietnamese bedrijven en een aantal ministeries bezocht om dit uit te leggen.

Het programma eindigde vrijdag 12 april in Ho Chi Minh Stad. Wederom richtte Saxion zich tot de waterproblemen in de Mekong Delta, met extra aandacht voor de ruimtelijke aspecten hierin.  De landbouw en de industrie ondervindt hier dagelijks de problemen van te veel en te weinig water. Nederland en Vietnam gaan samenwerken voor een verbetering hiervan. De samenwerkingsovereenkomst met Ton Duc Thang University onder de vlag van het Orange Knowledge Program is hier een eerste aanzet toe. De eerste uitwisseling van docenten, onderzoekers en studenten staan gepland voor september 2019.