digitale leeromgeving
Organisatie

Blog 2/3: SURF leergang Digitale Leeromgeving (DLO)

Leestijd Minuten

Op donderdag 16 mei was de tweede dag van de SURF leergang "Digitale Leeromgeving". Wederom waren er verschillende presentaties vanuit meerdere onderwijsinstellingen. Een aantal van deze sessies bevestigden dat we binnen Saxion op de goede weg zijn. Andere sessies gaven ook weer wat nieuwe informatie of zorgden ervoor dat bepaalde thema's weer even opnieuw onder de aandacht werden gebracht. Techniek en didactiek wisselden elkaar af.

Van visie naar leeromgeving

Eén van de sessies was gericht op "Van visie naar leeromgeving". Hierin werd opnieuw onder de aandacht gebracht dat het belangrijk is om binnen de instelling een heldere visie op onderwijs te hebben die breed gedragen wordt en stimuleert tot het doorontwikkelen van je onderwijs. Juist voor een afdeling als ICT & Onderwijs is het dan interessant om te bekijken wat deze visie vraagt van bijvoorbeeld je digitale leeromgeving en hoe je dit daadwerkelijk kunt gaan vormgeven samen met de verschillende opleidingen. "Hoe organiseer je een digitale leeromgeving die verschillende didactische modellen ondersteunt?".

Er werd aangegeven dat, om dit succesvol en instellingsbreed te kunnen doen, het belangrijk is om alle partijen te betrekken en te komen tot consensus over hoofdzaken, waarbij op bepaalde aspecten ook nog ruimte is voor eigen accenten. Het Saxion Onderwijs Model lijkt hier mooi bij aan te sluiten, waarbij je in het kader van een toegankelijke leeromgeving Saxionbreed op hoofdlijnen een bepaalde standaardisatie en herkenbaarheid wilt toepassen. Dit kan ook meehelpen bij het realiseren van meer flexibel onderwijs, waarbij studenten bijvoorbeeld bepaalde modules kunnen inwisselen.

In het doorontwikkelen van de leeromgeving op basis van je visie is het ook van belang om pioniers te ondersteunen. Dit met het doel uiteindelijk de individuele successen breder te gaan inzetten binnen bijvoorbeeld een gehele opleiding. Onderstaande afbeelding illustreert dit proces.

pionier.png

Fig. 1: Van pionier naar staande organisatie

User experience

Hierop aansluitend werd er in een andere presentatie nog eens benadrukt hoe belangrijk ook de user experience is als het gaat om het samenstellen en opbouwen van een flexibele en persoonlijke digitale omgeving. Integratie van systemen speelt hierin een zeer belangrijke rol. Door gebruik te maken van bepaalde standaarden is het mogelijk om systemen met elkaar te laten communiceren en de gebruiker het gevoel te geven dat hij vanuit één systeem werkt, waarbij het digitale landschap in werkelijkheid is opgebouwd uit veel verschillende applicaties. Dat gebruikers van de digitale omgeving dit ook als grote wens (vaak zelfs als een eis) zien, bleek ook al uit het project: ontwerp van de toekomstige digitale leeromgeving. Ook SURF experimenteert hiermee in de modulaire leeromgeving.

De uitdaging hierbij lijkt te zitten in het instellingsbreed kijken naar de aanschaf en implementatie van applicaties, met hierbij speciale aandacht voor de positie van deze applicatie in het totale applicatielandschap. In welke mate communiceert de nieuwe applicatie met anderen en is deze te integreren in je portal? Dit alles om de user experience zo optimaal mogelijk te maken. Zo zou je een roosterapplicatie geïntegreerd willen zien in je portal, maar tegelijkertijd zou deze wellicht ook moeten kunnen communiceren met je digitale leeromgevig en je onderwijslogistiek- en informatiesysteem, zodat je enkel in je rooster hoeft te kijken voor zowel je lessen, afspraken, deadlines uit de leeromgeving en toetsen waarvoor je bent ingetekend. Dit moet allemaal op de achtergrond gebeuren zonder dat de gebruiker het door heeft, wat vraagt om standaardisatie en goede afstemming. Een grote uitdaging, waar nog geen van de aanwezige onderwijsinstellingen op dit moment al een oplossing voor had.

Al met al weer een interessante dag. Het was erg leuk om de technische en didactische bril steeds met elkaar af te wisselen!

visualisatie1.png

Fig. 2: Visualisatie applicatielandschap

Niek Siero.jpg

Niek Siero

TLC - Onderwijskundig Adviseur - SCE en SFIB. Expertise: Blended learning, DLO en Open onderwijs

Gerelateerde artikelen

Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs

21 juni 2023
Blendy lancering afbeelding.jpeg Organisatie

Lancering nieuwe versie van Blendy: dé website voor interactieve werkvormen