Bouwkunde host mega-event: ILS is een feit

Bouwkunde host mega-event: ILS is een feit

Zo’n 100 vertegenwoordigers van bouwbedrijven uit heel Nederland kwamen bij hogeschool Saxion in Enschede bijeen om de ILS - Informatie Levering Specificatie – verder vorm te geven. Dit gebeurde door middel van een zogenaamde ‘pressure cooker’, met de opleiding Bouwkunde van Saxion als trotse gastheer.

Tijdens dit evenement werd kennis en kunde in de branche gedeeld om zo tot uniforme werkafspraken te komen. Dit is een unieke efficiencyslag in de bouwbranche en helpt communicatiefouten en dubbel werk voorkomen.

Docent Corina Klaas-Punte van de opleiding Bouwkunde kijkt terug op een geslaagde dag. “Ik heb veel verschillende invalshoeken gehoord, maar er is een groot gezamenlijk belang om tot uniforme afspraken te komen. Door deze pressure cooker zijn we weer een stapje dichter bij een goed communicatieplan in onze branche.”

Pressure Cooker

Op basis van best practices en ervaringen uit projecten, is er een voorzet gemaakt voor sectorbrede ILS-afspraken. Deze voorzet was het aanknopingspunt om met een bredere vertegenwoordiging van de sector om tafel te gaan. Vervolgens is er een Multi Disciplinair Team (MDT) gevormd met als basis het enthousiasme om het initiatief tot iets bruikbaars verder te brengen. Tijdens de Pressure Cooker bleek hoe ver men is met ILS en welke successen nu al behaald zijn. De resterende vraagstukken zijn tijdens het evenement in subsessies voorgelegd aan de branche, in de vorm van vragen en mogelijke oplossingsrichtingen. De uitkomsten van de Pressure Cooker leiden tot een 1.0 versie van de afspraken die door iedereen te gebruiken is.