Sieger Louwerink
Onderwijs

Sieger loopt stage bij Beltman Architecten: ‘Het lijkt mij geweldig om iets te ontwerpen dat er echt komt te staan’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Bouwkunde-student Sieger Louwrink schakelde zijn omgeving in tijdens zijn zoektocht naar een stage. Bij zijn bijbaan adviseerden ze hem om eens aan te kloppen bij Beltman Architecten. Bij Beltman zit Sieger helemaal op zijn plek en kan hij leren door te doen. Voordat hij begon aan zijn stage had hij twee doelen waar hij nu volop mee bezig is. “Tijdens het gesprek bleek dat Beltman een perfecte match voor mij zou zijn.”

Hoi Sieger, waar loop je stage?

"Ik loop stage bij Beltman Architecten. Dat is een 150 jaar oud architectenbureau, gevestigd in Enschede. Het is een redelijk klein bedrijf met zeventien medewerkers. Ze houden zich niet alleen bezig met architectuur, maar ook met interieurarchitectuur, bouwkundig tekenwerk, calculatie en projectmanagement. Het fijne aan dit bedrijf is dat je iedereen persoonlijk kent en met iedereen een praatje kan maken. De drempel om op iemand af te stappen, is erg laag."

Je studeert Bouwkunde, waarom heb je daarvoor gekozen?

"Het lijkt mij geweldig om iets te ontwerpen dat er echt komt te staan. Dat je langs een gebouw loopt dat je zelf hebt gemaakt. Ook vind ik het leuk dat het niet iets tijdelijks is. Een gebouw blijft vaak lang bestaan, dus je ontwerpt iets voor misschien wel de komende honderd jaar."

Waarom wilde je graag bij Beltman stagelopen?

"Ik heb bij mijn bijbaan bij Oude Egberink & partners uitgesproken dat ik op zoek was naar een stageplek. Hier werd mij Beltman Architecten aanbevolen. Ik heb toen direct Beltman Architecten opgebeld met de vraag of ze interesse hadden in een stagaire. Ik werd uitgenodigd op gesprek. Dit was al een jaar voordat mijn daadwerkelijke stage zou beginnen. Tijdens dit gesprek bleek dat dit een perfecte match zou zijn voor mij. Zo werken ze bij Beltman met het tekenprogramma Revit. Ik wilde tijdens mijn stage dit programma graag beter leren kennen en dat kan ik nu volop doen."

Had je nog een doel voordat je begon aan deze stage?

"Jazeker! Ik wil er tijdens deze periode ook graag achter komen of ik wil doorstuderen tot architect of dat ik na deze studie aan de slag wil als bouwkundige. Bij Beltman zijn zowel architecten als bouwkundigen werkzaam. Hierdoor krijg ik een duidelijk beeld van de werkzaamheden van beide functies en kan ik deze vergelijken."

Je weet al een jaar dat je hier gaat stagelopen, voldoet het aan je verwachtingen?

"Ja, ik vind vooral het sociale aspect erg fijn. We gaan twee keer per dag samen koffiedrinken en tussen de middag een rondje lopen. Dat is niet alleen goed voor je, maar geeft me ook de gelegenheid om een praatje met iedereen te maken. In de pauzes of tijdens de wandeling kom ik in gesprek met architecten en bouwkundigen en kan ik mijn vragen stellen. Op deze manier krijg ik veel beter inzicht in hun werkzaamheden. Ook vraag ik ze bijvoorbeeld waarom zij wel of niet hebben besloten om door te studeren. Dat levert mij waardevolle inzichten op."

Wat zijn jouw taken als stagiair?

"Ik heb al verschillende dingen mogen doen. Voornamelijk tekenwerk met Revit, wat goed uitkomt aangezien ik daar graag beter in wil worden. Zo mocht ik een tekening van een bestaand gebouw in Revit uittekenen. Ik ga dan zelf aan de slag en als ik ergens tegen aanloop helpen ze me. Tijdens het werken loop ik tegen dingen aan die ik nog niet weet en door dan veel te vragen, leer ik. Bij Beltman krijg ik taken waarmee ik iets nieuws leer, zonder dat er veel vanaf hangt. Zo mocht ik ook op pad om een schuurtje in te meten en mocht ik op locatie een bestaande tekening controleren en aanpassen."

Wat zijn jouw stagetips voor medebouwkunde studenten?

"Persoonlijk vind ik het leuk om stage te lopen bij een redelijk klein bedrijf. Ik ken al mijn collega’s en heb goed contact met iedereen. Tijdens je stage is het erg belangrijk om proactief te zijn. Je moet lekker meedoen, je zit daar om iets te leren. Probeer zo veel mogelijk te vragen en te praten met de mensen om je heen. Wanneer je op zoek gaat naar een stage denk ik dat het heel belangrijk is om dit uit te spreken naar je omgeving. Dit is niet alleen handig voor je directe omgeving, maar misschien kom je zo via via wel bij een hele leuke plek. Als je dan een leuke plek hebt gevonden, is het goed om het bedrijf gewoon op te bellen. Vaak vinden bedrijven het alleen maar leuk dat je stage bij ze wilt lopen."

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.