HOI19 wo Deventer-3.jpg
Studentenleven

Deventer HOI-studenten slagen vol energie voor tweede dag

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Donderdag was het tijd voor het tweede deel van de HOI in Deventer. Na een korte en stormachtige nacht werd het een enerverende dag, die werd afgesloten met een spetterend concert op de Nieuwe Markt. En het moet gezegd: complimenten aan de studenten, die niet lieten blijken dat ze er al een goed feestje op hadden zitten.

Het feest dat woensdagavond voortvloeide uit de barbecue werd na half tien namelijk voortgezet in de stad en ging door tot in de late uurtjes. De storm en de lekke tenten op camping De Worp zorgden er vervolgens voor dat een deel van de studenten een korte en onaangename nacht had.

Geen achttien

“Ik heb van medestudenten gehoord dat dat inderdaad niet zo fijn was,” vertelt Toegepaste Psychologie-student Mirte, vlak voordat de studenten zich donderdag aan het begin van de middag richting het Boreelplein en de Brink begeven voor de stormbanen en ander opblaasbaar vermaak. Zelf lijkt ze nog vol energie te zitten. “Ik ben nog geen achttien, dus ik mag geen alcohol drinken. Ik heb in de stad uiteindelijk stiekem wel een paar drankjes gedronken, maar om twaalf uur ben ik naar huis gegaan.”

(tekst gaat verder onder de foto's)

Flashmob

En het moet gezegd: de studenten stoppen opvallend veel energie in de activiteiten die ook vanmiddag weer zijn geregeld door het HOI-bestuur. Zijn ze dan allemaal zo vroeg naar bed gegaan? Ze razen over de stormbanen, doen pogingen tot paaldansen en spelen allerlei spellen in de prachtige binnenstad van Deventer. Als klap op de vuurpijl dansen ze zich in het zweet tijdens de flashmob voor de Waag, op dezelfde nummers die ze de avond ervoor ook al hoorden. Het lijkt ze niet te deren in het aangename augustuszonnetje, dat toch zo’n vijf graden minder warmte afgeeft dan de voorgaande twee dagen.

Kater

Als de pizzaparty later op de dag op het punt van beginnen staat en het bier alweer rijkelijk vloeit op de parkeerplaats van Saxion, vertelt Archeologie-student Hessel dat hij wel degelijk flink heeft gefeest de avond ervoor. “Ik had een beste kater vanmorgen, maar eigenlijk voelde ik me al snel weer lekker. Ik lag om drie uur in bed en had aardig wat gezopen. Het scheelt dat ik zelf in de stad woon, dus ik kon kruipend naar huis. Ik had alleen wat moeite om mijn huissleutel te vinden, maar dat is gelukt. Of het vanavond weer zo laat wordt? Dat hoop ik toch wel!”

We hebben de mama’s en de papa’s goed geïnstrueerd dat iedereen voldoende water moet drinken.

HOI-bestuurder Annouk

1300 pizza’s

Maar eerst worden de studenten letterlijk en figuurlijk van een goede bodem voorzien. Domino’s kwam doodleuk even 1300 pizza’s bezorgen. Zo’n bestelling wordt echter niet een uur van tevoren telefonisch geplaatst. “Ze zijn al jaren onze partner en we hebben goed overlegd,” vertelt Dominique van het HOI-bestuur. “Ze vonden het een leuke opdracht en waren direct enthousiast. Natuurlijk is het ook goed voor hun naamsbekendheid bij de nieuwe studenten.”

Al weken geleden trof Domino’s de voorbereidingen, maar de pizza’s werden donderdagmiddag allemaal vers bereid, vertelt Sone terwijl hij de overgebleven pizza’s in zijn auto laadt. Hij is werkzaam voor Domino’s in Haaksbergen. “Maar ik wilde m’n regiomanager graag een dienst bewijzen en dus heb ik dit project weken geleden al opgepakt. Een kwestie van goed plannen, voorbereiden en alles op tijd klaar leggen.” Het was voor hem een mooie uitdaging. “Maar,” moet hij erbij vermelden, “we hebben in Leiden zelfs al eens drieduizend pizza’s geleverd.”

Water drinken

De goede bodem draagt er ook op de tweede dag van de HOI weer aan bij dat de studenten vrolijk kunnen feesten en dat er, ondanks de toch wel massale bierconsumptie, nauwelijks wat misgaat. “Dat komt ook omdat we de mama’s en de papa’s goed hebben geïnstrueerd dat iedereen voldoende water moet drinken,” vertelt Annouk van het HOI-bestuur. Toch kon ze niet voorkomen dat ze een vader moest bellen omdat zijn dochter te veel had gedronken en opgehaald moest worden. “Dat hoort er helaas ook bij.” Als ze bij het weglopen een student vraagt of hij al genoeg water heeft gedronken, reageert deze bevestigend: “Bier bestaat voor 70% uit water.”

Introductieconcert

Op die manier werd ook tijdens het introductieconcert op de Nieuwe Markt aardig wat water gedronken. Nadat Merol op muzikale wijze al liet weten stilte én seksuele handelingen te verlangen, braken Donnie en lokale trots Snelle de tent volledig af met hits als Snelle Plange en Reünie. Een deel van de studenten vervolgde de avond vervolgens wederom in de binnenstad en dat met in hun achterhoofd dat ze vrijdag eens níet aan al die activiteiten hoeven deel te nemen. Als dat maar goed gaat..

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.