HOI 2019 donderdag Enschede

Nog één keer proosten op de HOI in Enschede

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

De schorre stemmen en slaperige koppies verzamelen zich donderdagochtend op het Saxionplein. Tijd voor de tweede en laatste HOI-dag. Nog één keer kennismaken en genieten voor er driftig gepend moet worden in de collegezaal. Dat deden ze dan ook, en zeker niet met mate.

De HOI is in Enschede razend populair. Ook dit jaar moest de organisatie deelnemers weigeren. “Vorig jaar hadden we zo’n 1700 kiddo’s, dit jaar zijn dat er 2029. Een record. Meer deelnemers kunnen we ook niet kwijt, dit in verband met de veiligheid. Omdat we dit jaar driehonderd plekken meer hadden, zijn we vooral druk geweest met het regelen van extra activiteiten op de donderdag. Zo is het lasergamen in Saxion weer terug van weggeweest en Krazy Kangaroo is nieuw dit jaar,” vertelt voorzitter Natasja Schroeder, voorzitter van het HOI bestuur. Verder vinden we in het programma vooral veel vertrouwde recepten, zoals het zwemmen bij Aquadrome en het bowlen bij Starballs.

Van al dat dansen, slapen op luchtbedden en zaken regelen krijg je stijve spieren, dus tot grote vreugde van het bestuur zelf hebben drie leden van Tabula Rasa zich vanochtend opgeofferd om de toegetakelde ruggen een beetje los te maken. De ene masseur is iets fitter dan de ander: “Het was laat vannacht,” luidt het excuus van Floris Brummelhuis. Ik maak een deal dat hij vanavond gewoon weer in de stad te vinden is en ja hoor, rond 03.00 staat hij als vanouds in de Tabula-soos.

Werken voor je drankje

Voor er nog één avond geknald mag worden, kunnen de kiddo’s zich vermaken met een tal van activiteiten in en rond de binnenstad. De terrassen en verschillende locaties worden volledig overgenomen door gekleurde shirts. Bij het poolen hangt een relaxte sfeer, terwijl er bij de Tabula Games gewerkt moet worden voor bier middels een potje beerpong. Hebben ze daar eigenlijk wel zin in na een lange nacht. “Ja hoor, we gaan vandaag gewoon weer door,” luidt de boodschap van papa’s Alexander Heerkes en Jop Wolthuis.

Een van de activiteiten die het meest in de smaak valt, is de karaoke bij Aspen Valley. “Ik had niet verwacht dat het zo leuk zou zijn, maar het is hier ontzettend gezellig. Wonder boven wonder heb ik mijn stem nog na al die feestjes,” zegt kiddo Hidde Talsma net nadat hij de microfoon heeft losgelaten. Het nummer ‘Sukkel voor de liefde’ is net ingezet en nieuwe vrijwilligers werpen zich alweer op om de zaal hun zangtalent te laten horen. Ook de andere muzikale activiteit is een groot succes: DJ-les van East & Young. Ivo, de ene helft van het bekende duo leert de aanwezigen hoe ze het ene nummer kunnen laten overgaan in het andere nummer. Best lastig, blijkt als de Saxionners zelf een poging mogen wagen. “Ik heb echt respect gekregen voor DJ’s en snap nu waarom ze soms fouten maken. Maar het is heel leuk, Ivo is heel enthousiast over wat hij doet en dat merk je,” vindt Annelie Dijkman.

Unieke ervaring

Het aanbod aan activiteiten bestaat uit een mix van relaxte bijkommomentjes en dingen waarbij je aan de bak moet. Tycho Prevo geniet nu nog van een drankje, maar gaat later die dag paaldansen. “Ik had liever iets rustigers gedaan, maar heb er zeker wel zin in.” Na afloop treffen we hem vol blauwe plekken aan op het plein. “Het was een unieke ervaring, ik zou het andere zeker wel aanraden. Uiteindelijk ging het ook gewoon goed.” De video op zijn telefoon bewijst dat er na anderhalf uur inderdaad allerlei tricks gedaan konden worden.

Al dat harde werken maakt hongerig. Gelukkig kunnen de kids en hun ouders om 17.00 aanschuiven bij de barbecue om een bodem te leggen voor het felbegeerde eindfeest. Op het plein klinkt muziek en ook het felbegeerde vlaggenmoment mag natuurlijk niet ontbreken. De laatste jaren is het een traditie dat de vlaggen van studieverenigingen het kunstwerk op het plein sieren en een moment waar de vlaggendragers naar uit kijken. Dit jaar is het een aangekondigd moment en helaas moeten de verenigingen van de DJ ook al snel weer van het kunstwerk af. Zonde volgens de ouderejaars in het publiek, want voor hen was dit de afgelopen jaren meestal een hoogtepunt van de dag.

Voor de laatste keer op het vertrouwde nest

Zodra de kiddo’s weer opgeladen en opgefrist zijn, worden ze door hun tijdelijke ouders meegesleept naar De Jaargetijden voor het eindfeest. Dit is de laatste keer dat Saxionners tijdens hun introductie eindigen op het vertrouwde nest, want de horecagelegenheid wordt na dit jaar omgetoverd tot Loetje. Eeuwig zonde, want er is voor de studenten, buiten Saxion, geen plek die zo bij de HOI hoort als De Jaargetijden.

Voor de lucky basterds die binnen zijn kan het grote geduld kweken beginnen. Mocht iemand zich ooit nog nutteloos voelen, denk er dan aan dat er iemand contante betalingen aannam voor de munten. De poen van de studenten staat daarentegen op de pinpas en de rij daarvoor is flink.

Dat wachten is echter al snel vergeven. In alledrie de zalen is de sfeer opperbest. De rechterzaal is het koelst en wordt door DJ Angie Mill ook nog eens voorzien van de juiste, dansbare muziek. Kortom: het is onze favoriete spot voor vanavond. Er wordt gedanst gesprongen, omlaag gegaan en hier en daar gezoend. Ondanks de korte nachten van de dagen ervoor, merk je aan alles dat dit  feest energie geeft. Slapen doen we morgen maar, voor nu proosten we nog één keer. Op de HOI en op het leven.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.