HOI 2019 Enschede Volkspark (Toma Tudor)
Studentenleven

Zweten, plakken, maar vooral genieten tijdens de HOI Enschede

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Het is de allergrootste angst van de HOI-bestuurders: regen. Dit jaar hoefde ze zich daar geen zorgen over te maken, want het kwik tikte al snel de dertig graden aan tijdens het jaarlijkse Saxion Summer Festival in het Volkspark en ook de verwachte buien tijdens het concert kozen het hazenpad. Dit gebeurde er tijdens een snikhete dag waarop meer dan 2000 gekleurde shirts Enschede overnamen.

De drukte is na de zomervakantie eindelijk wedergekeerd op het Saxionplein, met name in de schaduw. Tafels en banken worden versleept naar plekken die de zon niet kan bereiken. Het is misschien wel de warmste HOI dag ooit. Regelmatig wordt er gezucht en gesteund: “Het is te heet om naar buiten te gaan,” klinkt het uit de schorre keel van een van de kiddo’s.

Toch komen ze even een kijkje nemen bij de openingsspeech van HOI-bestuurslid Natasja Schroeder, collegevoorzitter Anka Mulder en wethouder Eelco Eerenberg. Daarna kan het feest officieel beginnen en begeven de HOI-gezinnen zich richting het Volkspark voor het jaarlijkse Saxion Summer Festival. Het bestuur heeft extra maatregelen genomen in strijd tegen de zon. “Het hitteplan is in werking getreden. Dat betekent dat we meer gratis waterpunten hebben. Ook hebben we gister nog plastic zwembadjes gekocht voor de broodnodige verkoeling,” vertelt Natasja.

Traag, traag, traag…

Het tempo ligt door de warmte bij iedereen dan ook een stukje lager, al zijn de rijen voor de stormbaan nog altijd flink. “Het is toch een vette stormbaan”, “Na twee minuten kan je weer uitpuffen” en “Dan hebben we toch even wat gedaan”, zijn veelgehoorde argumenten om het snikhete ding te betreden. Wie na afloop toe is aan een verfrissend drankje, moet wel even geduld hebben. De langste rij van de dag vinden we namelijk bij de muntverkoop. Vier kassa’s kunnen de drukte de eerste twee uren dan ook lastig wegwerken. “Dat blijft een ding,” geeft bestuurslid Thijmen Stavenuiter toe. “We zijn de mogelijkheden om al op het Saxionplein te beginnen met de muntverkoop aan het onderzoeken.”

Na de nodige watergevechten, waar ook deze verslaggever niet aan kon ontkomen, koelt het wat af en hebben de voetjes toch wel weer zin om de lichamen van hun eigenaar te dragen.

De vereniging die het misschien wel het beste voor elkaar heeft, is Archimedes. Compleet met een tent met logo ontpoppen ze zich al snel tot de favoriete hangplek van velen. Dat komt mede doordat de ijsverkoper van Van Der Poel een schaduwplek zoekt. Of hij niet onder hun tent mocht staan? Het blijkt een slimme zet, want koude traktaties zijn in trek vandaag en daardoor krijgt de vereniging voldoende Saxionners bij hun tent.

Dansen, springen en een DJ van 12

Na de nodige watergevechten, waar ook uw verslaggever niet aan kon ontkomen, koelt het wat af en hebben de voetjes toch wel weer zin om de lichamen van hun eigenaar te dragen. Studievereniging IDent neemt als vanouds het voortouw en wagen samen met hun vlag een dansje. Daarna wordt het alleen maar drukker voor het podium. Reden is de werkelijk fantastische dj Jelmex. Hij is pas twaalf, maar weet de festivalweide als geen ander te bespelen. “We werken al jaren samen met East & Young,” vertelt Thijmen. “Ik heb gezegd: ik heb vier uur en ik wil leuke muziek. Kunnen jullie dat regelen?” Daar wist het Enschedese duo wel raad mee. De hele dag klonken de juiste nummers uit de luidsprekers, wat zorgde voor extra sfeer in het Volkspark.

Tijdmachine naar 2008

Na een lekker buffet bij De Jaargetijden, verzamelen de kersverse studenten zich op de Oude Markt voor het introconcert. DJ Hurricane draait het publiek warm en daarna is het de beurt aan Dio. Wie? Die goedlachse kerel die in 2008 de hitlijsten betrad met ‘Tijdmachine’. Dat nummer valt bij iedereen goed in de smaak, ondanks het feit dat het al 11 jaar(!) oud is. Ook als we zijn muziek niet kennen, is het genieten. Dio is een sympathieke rasentertainer die zin heeft in een feestje. Zijn oproep om massaal van links naar rechts te gaan, wordt dan ook vol enthousiasme beantwoord. Snollebollekes is er niks bij.

Ook bij Gers Pardoel is het gezellig, al heeft hij een bepaalde houding die niet bij iedereen in de smaak valt. Hij blijkt betrokken te zijn bij flink wat hits, dus meezingen en dansen zijn verplicht. Bagagedrager kan, zoals verwacht, rekenen op veel steun.

De echte winnaars van de avond zijn de leden van coverband The Euros. Normaal gesproken wordt de avond afgetrapt door een coverband, maar deze keer is het de afsluiter. Een gouden zet, want de biertjes vloeien al rijkelijk en dan is de tekst van bekende nummers blèren een favoriete bezigheid. De mannen zetten een heerlijke show neer met veel tempo en variatie in muziek. Na het optreden heeft iedereen zin in meer feest: alle horecagelegenheid in de stad stonden rond een uurtje of een ramvol en het bleef nog lang onrustig in de stad. Het werd maar weer eens bewezen: Enschede is tijdens de HOI op haar best.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.