Afbeelding_basiscursus_blackboard.png

Geslaagd! Basiscursus Blackboard

Op 28 en 29 augustus heeft ICT&O de Basiscursus Blackboard georganiseerd. Met ca. 60 deelnemers zijn we in Enschede en Deventer aan de slag gegaan met Blackboard. De cursus is georganiseerd voor nieuwe docenten, maar ook voor docenten of ondersteuners die meer wilden weten over Blackboard of hun kennis wilden bijspijkeren. In onze beleving was de cursus zeker een succes.

Tijdens de cursus hebben de deelnemers, na een korte toelichting en voorbeelden, zichzelf wegwijs kunnen maken in Blackboard door aan de slag te gaan met een aantal opdrachten in een oefenomgeving. Voor ieder niveau zijn er verschillende opdrachten, die met (of zonder) instructies kunnen worden uitgevoerd. Zo hebben ze een item aangemaakt met de Saxion Item Lay-out, bijlagen en video’s toegevoegd en inleverpunten gemaakt. Voor nieuwe docenten was dit een goede manier om kennis te maken met de functionaliteiten van Blackboard. Voor degenen die hun kennis wilden bijspijkeren was dit een moment om vragen te stellen, maar ook tips & tricks over Blackboard te leren van ons en andere deelnemers. Iedereen kon op zijn of haar eigen tempo aan de slag.

Hoewel wij normaal gesproken vooral docenten begeleiden bij het ontwerpen van blended leeractiviteiten, gebruikmakend van Blackboard of andere online tools, was het leuk om docenten nu ook eens te helpen met hun eerste stappen in Blackboard.

Wil je zelf ook (meer) aan de slag met Blackboard? Neem dan eens een kijkje in de Blackboardcursus ICTO-docentprofessionalisering (intern). Hier vind je tips en instructies over verschillende onderdelen van de leeromgeving. Ook vind je er opdrachten om zelf te oefenen.

We hebben nu alvast drie tips:

• Als je tekst wilt kopiëren vanuit Word en wilt plakken in Blackboard, gebruik voor het plakken dan de toetscombinatie Ctrl + Shift + V. Hiermee plak je de gekopieerde tekst zonder opmaak in Blackboard en voorkom je verschil in lettertypes.
  • Als je in de bewerkmodus zit en met de muis over een item gaat, dan zie je soms een witte achtergrond achter de tekst. Studenten zien dit niet, dus je kunt het gerust zo laten staan. Je kunt dit controleren via de knop Studentenweergave.
  • Stel Google Chrome in als standaardbrowser. Dit voorkomt veel ongemakken bij het gebruik van verschillende applicaties. Op de vaste systemen van Saxion staat Internet Explorer nog ingesteld als standaardbrowser, maar ook op deze systemen kan je gebruik maken Google Chrome. Je vindt Google Chrome in het menu Start. In de meeste gevallen zal het meteen in de lijst staan met geïnstalleerde applicaties. Is dit niet geval kan je zoeken met de zoekfunctie bij Start.

Voor de Saxion collega's: Ben je geïnteresseerd in het volgen van een basis- of andere cursus op het gebied van de leeromgeving, houd dan de INTO ICT&O-nieuwsbrief of onze website saxion.nl/icto in de gaten. Je kunt ook bij de ICTO-contactpersoon van jouw academie terecht voor meer informatie. Zij worden door ons op de hoogte gehouden.

Maaike Koller.jpg

Maaike Koller