Brainfood: voer voor je hersenen
Studentenleven

Brainfood: voer voor je hersenen

Fatma: 'Digitale detox is een manier van zelfzorg'
Fatma Yilmaz Leestijd Minuten

Wist je dat je met de juiste voeding ook je hersenen gezond houdt? En laat je die nu net nodig hebben tijdens je studie. En omdat wij ook willen dat jij ze optimaal kan gebruiken, deelt redacteur Fatma zeven brainfood tips die voor brainpower zorgen!

Wat je eet heeft invloed op de ontwikkeling van je hersenen. Gezonde voeding zorgt onder andere voor het verbeteren van het geheugen, het leervermogen, de stemming en de vatbaarheid voor ziektes (zoals stoornissen en dementie). Daarom wordt het aangeraden om voldoende voedingsstoffen en gezonde vetten binnen te krijgen. Hieronder vind je welke dit zijn!

1. Water 

Een volwassen persoon heeft gemiddeld 1,5 tot 2 liter water per dag nodig. Water is een vitale hulpbron die de hersenen positief beïnvloedt. Het brein gaat er onder andere sneller door werken, vergroot de concentratie, het helpt emoties te reguleren, geeft goede nachtrust en daarnaast verbetert het het geheugen.

2. Vette vis

Wist je dat ons brein uit 60 procent vet bestaat? Vette vis heeft onwijs veel gezondheidsvoordelen, omdat het omega-3 bevat. Omega-3 vind je onder andere in zalm, haring en sardines. De vetzuren stimuleren het aanmaken van nieuwe cellen wat het geheugen en het leervermogen verbetert. Daarnaast helpt het tegen de afbraak van hersencellen en werkt het tegen psychische stoornissen, verbetert het de gezondheid van de ogen en kan ontstekingen tegengaan. 

3. Walnoten 

Het is je vast niet ontgaan dat walnoten op hersenen lijken. Uit onderzoek is gebleken dat studenten op cognitieve taken beter presteerden door een bananenbrood met walnoten te eten. Walnoten bevatten omega-3-vetzuren, vitamine E, melatonine en foliumzuur die de hersenen in topconditie houden. Daarnaast zijn ze rijk aan antioxidanten die de bijproducten in ons lichaam, ook wel bekend als vrije radicalen, onschadelijk maken. 

4. Kurkuma

Kurkuma is een geel specerij die veel in de Indiase keuken wordt gebruikt. Tegenwoordig wordt deze geelwortel ook als superfood gebruikt omdat het over veel gezondheidsvoordelen beschikt. Kurkuma verhoogt het stofje BNDF die het geheugen verbetert. Een onderzoek met ratten toonde aan dat ratten die curcumine aten puzzels veel beter konden oplossen. 

5. Matcha

Matcha is net als kurkuma een superfood die veel wordt gebruikt omdat het veel voordelen heeft op de gezondheid. Matcha is een Japanse theesoort -  in poedervorm - van de bladeren van de theeplant Camellia Sinesis. Het groene poeder is rijk aan vitamine C, chromium, magnesium, selenium en zink. Eén kop Matcha staat gelijk aan tien (!) kopjes gewone thee, omdat Matcha boordevol antioxidanten zit. Het beschermt je tegen veroudering en chronische ziektes en geeft een energieboost die tot wel vijf uur kan duren! Verder draagt Matcha bij aan detox, verbetert het je concentratie en je humeur en brengt het je lichaam en geest in balans. 

6. Kefir

Kefir is een gefermenteerde melkdrank die met kefirkorrels wordt gekweekt. Het drankje is rijk aan calcium, eiwitten en vitamines (B1, B2, B12, C, D, K) en het werkt positief voor je darmen. En nice to know: er zijn aanwijzingen dat er een directe link bestaat tussen de gesteldheid van de darmen en hersenen. Zo helpt Tryptofaan, dat ook in Kefir zit,  een belangrijke rol bij de productie van het gelukshormoon. 

7. Gedroogd fruit

Gedroogd fruit is een lekker en een gezond tussendoortje dat je productiviteit een boost geeft. Ondanks dat alle vitamine C verdwijnt, is het een bron van voedingsstoffen, zoals vitamine B1, B6, ijzer, magnesium, kalium, koper, foliumzuur en antioxidanten. Gedroogd fruit bevat veel vezels die belangrijk zijn voor een goede stoelgang. Het verbetert bovendien je humeur en geheugen en vermindert stress. 

En nu op naar de supermarkt! ;) 

Fatma: 'Digitale detox is een manier van zelfzorg'

Fatma Yilmaz

Fatma Yilmaz is drie jaar geleden gestopt met de opleiding International Human Resource Management omdat ze een burn-out kreeg. Tegenwoordig is ze met veel plezier als social media editor werkzaam bij de Dienst Marketing en Communicatie. In haar vrije tijd leest, schrijft en filosofeert ze graag over het leven en probeert ze taboes te doorbreken.

Gerelateerde artikelen

tips herfstvakantie Studentenleven

Tips voor een geslaagde herfstvakantie

18 oktober 2019
Groep studenten werken samen Studentenleven

Zo word jij een zelfbewuste en reflectieve student

15 oktober 2019
7 simpele gerechten voor als je geld op is Studentenleven

7 simpele gerechten voor als je geld op is