Duurzame renovatie
Studentenleven

Bouwkunde-studenten verbazen opdrachtgevers met plan voor duurzame museumrenovatie

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Saxion-studenten Susan van der Hoef, Danique Coolen en Kevin Dwomor hebben maandag samen met Windesheim-student Boudewijn Kerssen een beloning van €1.000,- ontvangen voor het bedenken van een plan om het Gelders Archeologisch Centrum G.M. Kam op duurzame wijze te renoveren. Provincie Gelderland en de architect zijn zelfs zo enthousiast dat ze de ideeën opnemen in het renovatieplan. “Een gekke gedachte. We gaan zeker kijken als het klaar is.”

Hoi Kevin, wat was het precies voor een opdracht?

“De opdracht kwam van een docent die contact heeft met het bedrijf dat de renovatie doet van het museumgebouw in Nijmegen, dat stamt uit 1922. De architect en de provincie zaten min of meer met de handen in het haar: wat moesten ze met dit pand? Ze waren op zoek naar nieuwe frisse ideeën en toen stelde de docent voor om studenten erbij te betrekken. Uiteindelijk hebben we een groepje gevormd met drie Bouwkunde-studenten en een student van Windesheim en in twee weken tijd, buiten onze studie om, een plan opgezet en de concepten uitgewerkt.”

Hoe verliep het project?

We kregen eerst een rondleiding en toen hoorden we al elke keer ‘hier kunnen jullie niks mee’, ‘daar hoeven jullie niks mee te doen’. We kregen dus aardig wat restricties opgelegd, waardoor het een hele opgave was om out of the box te denken en er iets van te maken. Het is bovendien een oud pand en we hebben vanuit onze opleiding vooral ervaring met nieuwbouw. We werden dus echt uit onze comfort zone getrokken. Maar het was mooi om te zien hoe de samenwerking was, ook met de student van Windesheim.”

Het was spannend om ons plan te presenteren: wat zouden ze ervan vinden? Maar we zagen meteen dat ze heel enthousiast met hun hoofd zaten te knikken. Dat was natuurlijk mooi om te zien.

Kevin over het presenteren van hun plannen aan de opdrachtgevers

Wat hebben jullie bedacht?

“We hebben uiteindelijk vier concepten bedacht en hebben daar bijvoorbeeld een stukje circulariteit in verwerkt, zoals een stuk gesloopt metselwerk dat weer hergebruikt wordt. Ook hebben we een nieuw stuk aanbouw ontworpen om de verbinding naar het nieuwe gedeelte te maken en hebben we een gedeelte verduurzaamd met innovatieve elementen.”

Hoe reageerden de opdrachtgevers?

“Het was natuurlijk spannend toen we ons plan gingen presenteren: wat zouden ze ervan vinden? Vinden ze het überhaupt iets? Maar we zagen meteen dat ze heel enthousiast met hun hoofd zaten te knikken van: ja, supertof. Dat was natuurlijk mooi om te zien. Dat ze ons concept daadwerkelijk meenemen is ook heel mooi. Dat laat zien dat de inzet van studenten in de praktijk heel effectief kan zijn.”

Worden jullie op de hoogte gehouden van de renovatie?

“Ja, dat denk ik wel. Ook omdat een docent bij dat project betrokken is. We zijn benieuwd hoe het er straks uit gaat zien, dus we gaan zeker kijken als het klaar is. Het is een gekke gedachte dat het begon met iets dat we op papier hebben gezet en in een digitaal modelletje hebben uitgewerkt. We zijn benieuwd hoe de architect het in zijn plan verwerkt.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.