Studenten Interior Design & Styling toveren Saxion Deventer om in magische kerstsfeer
Studentenleven

Een magische sfeer bij Saxion in Deventer afgelopen maandag- en dinsdagavond. Daar presenteerden 85 eerstejaars- en tweedejaars-studenten van de opleiding Interior Design & Styling van de Jan des Bouvrie Academie hun ontwerpen aan ouders en overige belangstellenden.

Interview met Jan en Monique des Bouvrie

Onder het genot van warme chocolademelk en met de sfeer van midwinterhoornblazers en vuurkorven waren beide avonden een feestelijk succes. In workshops naar keuze kregen gasten een inkijk in de opleiding. Op dinsdag werd het nieuwe light-lab feestelijk geopend door Jan en Monique des Bouvrie en konden de studenten vragen stellen aan beide topontwerpers.

Inkijkje in de opleiding Interior Design & Styling

“De presentaties zijn onderdeel van een toets. Met allerlei materialen hebben de studenten ‘metamorfoses’ samengesteld in kleine ‘theatertjes’. We vinden het belangrijk om studenten een podium te geven en hun werk te tonen aan hun publiek. Licht staat hierin centraal. Het semester heet ‘Wonderland’, dus het gaat om de kracht van verbeelding en je blijven verwonderen”, vertelt Yvonne Temmink van de Jan des Bouvrie Academie.

Een van de theaters is gemaakt door eerstejaars student Nouk Hollewand. Zij heeft samen met een medestudent een doorkijk gemaakt van het decorontwerp van de Lion King musical. “Wij hebben een kubistische versie gemaakt en dat is eigenlijk gelijk onze metamorfose. Het is leuk om ons werk te laten zien aan alle ouders en familieleden die hierop af zijn gekomen”.

Light-lab en living technology

Het nieuwe light-lab in het open atelier in Deventer bevat ultramoderne lichttechnologie en is gesponsord door lichtontwerpers en fabrikanten uit binnen- en buitenland. Een van de lichtkunstwerken is gemaakt door Max Zethof, vierdejaars student van de Jan des Bouvrie Academie. “Tijdens de module ‘invloed van licht’ keek ik samen met docent Kees van de Lagemaat hoe we een mooie compositie konden maken met de lichtelementen. Je hebt verschillende vormen waar je uit kan kiezen. Wij hebben gekozen voor MDF-blokken die gespoten zijn in hoogglans verf, waardoor ze mooi overeenkomen met de lichtbakken. Via een app kunnen we de lichtsterkte reguleren. Ik ben erg trots op het eindresultaat”, aldus Max.

Na de studie kunnen studenten aan de slag als interior designers. Dat betekent dat ze gaan werken als zelfstandig ontwerper in ontwerpstudio’s, maar ook voor architectenbureaus en de betere woonwinkels, of als designers bij evenementen. Lees hier meer over de opleiding Interior Design & Styling (Jan des Bouvrie Academie).