Jan des Bouvrie (foto Auke Pluim)
Onderwijs

Opleiding Interior Design & Styling brengt eerbetoon aan founding father Jan des Bouvrie

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

De Saxion-opleiding Interior Design & Styling (IDS), ook bekend als de Jan des Bouvrie Academy, houdt donderdagavond het online event ‘Tribute Jan des Bouvrie’. Vanuit de Gasfabriek in Deventer wordt tijdens een live-uitzending een eerbetoon gebracht aan de op 4 oktober 2020 overleden interieurarchitect. Het event markeert tevens de start van de XPO 2021 van de Jan des Bouvrie Academy, waar ontwerpen van afstudeerders van de toegepaste kunstopleiding worden getoond.

Saxion en Des Bouvrie hebben een band die meer dan twintig jaar teruggaat. De interieurarchitect geldt als founding father van de opleiding Interior Design & Styling. Hij verzorgde in 2001 eigenhandig de opening van zijn eigen lifestyle-academie aan de Hogeschool Hanzesteden in Deventer, een van de voorlopers van Saxion.

Bij de start telde de Jan des Bouvrie Academy ‘slechts’ 19 studenten. Tegenwoordig telt de hbo-opleiding circa 400 studenten en docenten. Iets waar Des Bouvrie bijzonder trots op was. “Hij vond het vooral mooi dat er zoveel jonge mensen een kans kregen om het vak in te gaan”, zegt opleidingsmanager Yvonne Temmink. “Zelf was Jan dyslectisch. Desondanks kreeg hij een kans om zijn droom waar te maken. Dat gunde hij onze studenten ook.”

Nalatenschap Des Bouvrie

Jan des Bouvrie geldt misschien wel als de bekendste interieurarchitect die Nederland heeft gehad. Hij werd bekend vanwege zijn strakke, symmetrische ontwerpen, waarbij hij vaak wit gebruikte als overheersende kleur. Daarmee ontketende hij een revolutie in de Nederlandse huiskamers. Schrootjes en eikenhouten kasten maakten plaats voor lichte meubels. Het gaf de woonkamer van menig Nederlander een compleet andere uitstraling. Ook verwierf hij een status als bekende Nederlander, door TV Woonmagazine te presenteren.

Liefde voor interieur

De liefde voor interieur zat er al vroeg in bij Des Bouvrie. Hij werd geboren in Naarden. Zijn ouders hadden een meubelzaak. Dat hij na het afronden van de middelbare school een opleiding aan de Rietveld Academie (een hogeschool voor beeldende kunst en vormgeving) in Amsterdam ging volgen was een logische stap. Na het afronden van zijn studie ging hij korte tijd aan de slag in de meubelzaak van zijn ouders, om vervolgens voor zichzelf te beginnen als meubelmaker.

Kubusbank

Een van de bekendste werken van zijn hand is ongetwijfeld de kubusbank. Een op het oog vrij simpele bank met strakke lijnen. Het ontwerp viel in de smaak. Onder meer bekende Nederlanders als Mies Bouwman, Joop van den Ende en Monique van de Ven schaften een bank aan. Het minimalistische design van Des Bouvrie voor de kubusbank komt nog altijd terug in hedendaagse ontwerpen. De originele kubusbank van de ontwerper werd later zelfs opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Ook dat geeft aan wat de invloed van Des Bouvrie op de interieurwereld is geweest.

Yvonne Temmink, opleidingsmanager Interior Design and Styling (Jan des Bouvrie Academy)

Jan des Bouvrie Academy

Des Bouvrie had niet alleen oog voor interieur en ontwerpen, maar hij droeg onderwijs en talent ook een warm hart toe. Ruim twintig jaar terug had hij plannen om in de Boreelkazerne in Deventer een tweede vestiging van Het Arsenaal (zijn woonwinkel en showroom in Naarden, red.) te beginnen. Tijdens een van die bezoeken kwam hij in gesprek met de Hogeschool Hanzesteden en ontstond het idee om een hbo lifestyle-academie te beginnen. “Een ondernemende hogeschool en een ondernemende ontwerper vonden elkaar in dat idee en sloegen de handen ineen. Vervolgens besloot Jan zijn naam aan de academie te verbinden”, blikt Temmink terug.

Inspirator

Door zijn naam aan de academie te verbinden kreeg de opleiding direct landelijke uitstraling. Nog steeds komen studenten vanuit het uiterste zuiden tot het hoge noorden naar Deventer omdat de opleiding de naam van Des Bouvrie draagt. Temmink: “Bij zijn overlijden werd duidelijk dat hij voor veel studenten nog steeds een inspirator was. Jan heeft in die zin veel betekend, ook voor Saxion. Hij, en ook zijn vrouw Monique, noemden de Academy altijd bij perscontacten. Het ondernemende en creatieve dna van hem stroomt ook nog steeds door onze opleiding. We werken met vraagstukken uit de praktijk en onze studenten zijn echte ondernemers. Wij maken ontwerpen voor opdrachtgevers die gebruiksvriendelijk, technisch uitvoerbaar, innovatief en betaalbaar zijn. Daarmee voldoen we heel goed aan de vraag in de markt. Jan stelde ambacht heel erg centraal en zei altijd: verdiep je in je klant, dát is toegepast ontwerpen. We vinden het een eer om zijn gedachtegoed voort te zetten.”

Tribute

Tijdens de tribute donderdagavond om 19.00 uur zullen onder meer ontwerpers, docenten en studenten aan het woord komen. Ook Monique des Bouvrie is te gast en er zal een Jan des Bouvrie Award uit worden gereikt. De avond moet een waardig eerbetoon vormen aan de op 78-jarige leeftijd overleden interieurarchitect. “Jan overleed ik oktober, tijdens het dieptepunt van de coronapandemie. Toen konden we alleen online dingen doen, maar we vonden dat hij meer aandacht verdiende. Vandaar dat we nu deze tribute organiseren.”

Wil je bij de online Tribute aan Jan des Bouvrie aanwezig zijn?

Meld je aan!
Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.