foto 3.jpg

Nomads: Carlijn gaf les op een talenschool in Spanje

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC
Daphne Striekwold Leestijd Minuten

Veel studenten hebben het op hun bucketlist staan: reizen. Maar waarom wachten tot je je papiertje hebt? Elk jaar slaan tal van Saxion-studenten hun vleugels uit om te studeren in het buitenland. Carlijn Ruijs, vierdejaars studente International Business & Languages, heeft stagegelopen bij een talenschool in Alicante. Overdag was het keihard werken en in haar vrije tijd bezocht ze bijzondere plekken.

Wat was je functie tijdens je stage en welke taken hoorden hierbij?

“Op de talenschool waar ik stage liep, werd naast de vanzelfsprekende cursus Spaans voor buitenlanders ook Duits en Engels aangeboden aan Spanjaarden uit de omgeving. Ik was verantwoordelijk voor de Engelse tak. Ik beantwoordde de vragen van Engelse deelnemers, assisteerde bij de intercambio’s – informele momenten om met anderen de taal te leren – en hielp bij het bijhouden van de social media voor de Engelse tak.”

Waarom heb je ervoor gekozen om hier stage te lopen?

“De keuze om naar Spanje te vertrekken had ik al vrij snel gemaakt. Het land trok me aan, de mensen leken me vriendelijk en het idee van een siësta is natuurlijk ook zeker aantrekkelijk. Toen ik een skypegesprek had met mijn uiteindelijke begeleidster bleek van dat hele siëstaverhaal niks waar: het zou veel en hard werken zijn, ik zou lange dagen moeten maken en dingen moeten doen die ver buiten mijn comfortzone lagen. Dit trok mij echter juist wel aan. Tijdens kantooruren moest ik buffelen, hard werken en out of the box denken, maar na de kantooruren had ik alle tijd om bij te komen in de zon en erop uit te trekken.  In mijn vrije tijd deed ik echt van alles: stappen, zonnen, cultuursnuiven, naar musea, vrienden en familie ontvangen en heerlijk uit eten gaan. De combinatie van het goede gevoel dat ik bij het bedrijf had en de omgeving waarin zij lag, was uiteindelijk doorslaggevend in mijn keuze voor dit bedrijf.”

Hoe was het leven in Spanje, in vergelijking met dat in Nederland?

“Als ik kijk naar het leven zelf en niet zozeer het bedrijf waarin ik werkte, dan snap ik direct waarom mensen als eerste zeggen ‘mañana, mañana'. Bussen rijden nooit op tijd, mensen zijn niet op de afgesproken tijd aanwezig en geduld is het belangrijkste wat je als Nederlander moet bezitten om in Spanje te werken. Toch heeft dit ook wel weer z’n charme. In Nederland voelt het soms alsof alles moet en vooral snel moet, terwijl in Spanje meer het gevoel heerst van ‘haast je niet, het gebeurt toch wel’. Daarnaast is het allemaal heel levendig: waar in Nederland de dorpjes ‘s avonds uitgestorven zijn, wordt Spanje ‘s avonds actief. Terrasjes zijn overvol, kinderen spelen tot soms wel 23:00 uur buiten en mensen zijn sociaal. Dit zal ook met het klimaat te maken hebben. Het was echt heerlijk om in deze omgeving te mogen leven.”

Was het moeilijk om je te redden in een andere taal?

“In eerste instantie zeker. In het gebied waar ik zat, spraken de mensen eigenlijk helemaal geen Engels, waardoor ik wel Spaans móést spreken. In het begin ging de communicatie soms moeizaam en met name via handgebaren, maar zodra ik bepaalde zinnen en uitdrukkingen eenmaal doorhad, werd het steeds makkelijker.”

Ik was in het begin heel bang en dacht: ‘Jeetje, waar ben ik aan begonnen?' Toch heb ik mezelf opengesteld voor de ervaring en het is het beste geweest wat me is overkomen en wat ik ooit had durven dromen.

Carlijn over het avontuur aangaan in het buitenland

Wat vond je het leukste om te doen bij je stage?

“Uiteindelijk vond ik het lesgeven toch het leukst. Dit was het onderdeel wat ver buiten mijn comfortzone lag, maar juist daardoor heb ik er het meeste van geleerd. Ik werd minder verlegen en leerde hoe ik verschillende deelnemers op een aparte manier dingen moest uitleggen. Ik heb er veel mensenkennis van gekregen.”

Wat was voor jou de grootste uitdaging?

“Het was een uitdaging om nieuwe mensen te ontmoeten. De eerste maand heb ik vrij weinig ondernomen omdat ik het moeilijk vond me open te stellen naar anderen. Nadat ik hier overheen kwam en mensen leerde kennen, werd het pas écht leuk.”

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt?

“Pff, dat is een lastige. Ik heb zoveel mooie en bijzondere dingen meegemaakt. Maar als ik dan toch moet kiezen: de Laguna Rosa, een meer dat zo extreem zout is dat je erop kunt blijven drijven. Tevens zitten er veel algen in het meer, waardoor het water roze is! Het is moeilijk te vinden, maar als je er eenmaal bent, is het echt een dag waard. Het zoute water is erg goed voor je huid en voor je botten. Apart en heel vet tegelijk.”

Wat heb je geleerd van deze ervaring?

“Zo waanzinnig veel. Ik heb de leukste mensen leren kennen, ik heb mijn talen kunnen ontwikkelen, ik heb mijn kennis van de opleiding kunnen toepassen en uitbreiden, ik heb nieuwe werelddelen en culturen ontdekt, ik heb mijn ervaring met mijn familie mogen en kunnen delen en ik heb vooral mezelf leren kennen op de meest positieve manier mogelijk. Het was echt een toptijd en ik heb het gigantisch naar mijn zin gehad.”

Wat zijn je tips voor studenten die graag in het buitenland willen studeren?

“Gewoon doen! Ik was in het begin heel bang en dacht: ‘Jeetje, waar ben ik aan begonnen?' Toch heb ik mezelf opengesteld voor de ervaring en het is het beste geweest wat me is overkomen en wat ik ooit had durven dromen. De ervaring is er één uit duizenden en er zijn maar weinig mensen waar je zo’n periode mee kan delen. Doen. Echt doen!”

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC

Daphne Striekwold