Singepore
Studentenleven

Met z’n vieren voor stage naar Singapore: ‘Het is een totaal andere wereld’

Denis, Jan Willem, Mark en Mart leerden elkaar kennen tijdens hun studie Technische Bedrijfskunde en gingen samen op avontuur. Alle vier lopen ze stage bij VDL in Singapore. Jeugdvrienden Mark en Mart delen hun verhaal. ‘Na een paar dagen van hotel naar hotel verhuisd te zijn, kwam het bericht dat ons appartement gecanceld was.’

Denis Huskic, Jan Willem Klein Winkel, Mark Oldhof en Mart Looms vetrokken samen naar Singapore voor hun stageperiode. Hoe ze op dat idee kwamen? Denis was op zoek naar een buitenlands avontuur voor een half jaar en kwam zo met verschillende bedrijven in contact. Via een medestudent kwam hij uit bij VDL Singapore. Daar lagen genoeg opdrachten. Denis vroeg aan de andere jongens of ze zin hadden om mee te gaan. Daar stemden ze alle drie mee in. “Tijdens onze studie deden we veel groepsprojecten samen. Zo zijn we vrienden geworden,” zegt Mart.

De eerste week verliep voor de vier jongens niet bepaalt soepel. Het was een rollercoaster, volgens Mark. Voor vertrek hadden de jongens een appartement gevonden, alles was geregeld er moest alleen nog een akkoord vanuit de overheid komen. “Na een paar dagen van hotel naar hotel verhuisd te zijn, kwam het bericht dat ons appartement gecanceld was.”

En dus staan de jongens voor een keuze: naar huis gaan of keihard op zoek naar een oplossing. Ze besloten het laatste en waren non-stop aan het zoeken naar kamers. Mart: “Ik denk dat we wel driehonderd verschillende mensen hebben gebeld, maar niemand kon ons helpen.” Gelukkig kwam het stagebedrijf van de jongens met een oplossing. Zij regelden een huis waar de vier jongens samen in konden voor hun stageperiode. Ondertussen zijn de jongens alweer een beetje vergeten hoe hectisch deze periode was. Mark: “Als ik nu terugkijk op die eerste week, vond ik het ergens ook wel heel vet. Dat was echt het begin van dit avontuur.”

Mark over de hectische beginperiode in Singapore

Het huis waar ze nu in wonen staat in één van de chiquere wijken van Singapore en is voorzien van alle luxe. Alle jongens hebben een eigen slaap- én badkamer. “Het is hier heel ongebruikelijk om een huis te hebben, iedereen woont in een appartement op twintig hoog,” zegt Mart.

Ze lopen alle vier stage bij hetzelfde bedrijf. “VDL is een bedrijf dat een onderdeel maakt dat heel belangrijk is voor machines die chips maken. Eigenlijk maken ze hele complexe machineonderdelen. Ik ben bij VDL bezig met een onderzoek om het magazijn in Singapore te optimaliseren,” aldus Mart. Mark: “VDL is actief op de semi-conductormarkt. Ik voer bij hen een opdracht uit met betrekking tot het managementproces van de gereedschappen die worden gebruikt bij het produceren van de complexe machineonderdelen binnen de operationsafdeling.’

In Singapore leven de jongens een totaal ander leven dan thuis. Mark: “Het is een totaal andere wereld.” Doordeweeks focussen ze zich op stage, maar in het weekend gaan ze de boel verkennen. Met bezoek uit Nederland hebben ze alle highlights nu al meerdere keren bezocht. Ook gingen Mark en Mart samen naar de Formule 1. Ze hadden tickets voor het hele weekend en ook VDL was hier aanwezig met klanten. Mart: “Daar mochten we een avond bij aansluiten en bijzondere mensen ontmoeten. Het zien van de race op het stratencircuit midden in de stad was heel vet.” Er staan ook nog reisjes naar Vietnam en Kuala Lumpur op de planning.

Mart over de cultuur in Singapore

De jongens merken een hele andere werkcultuur dan in Nederland. Mart: “Ze hebben hier een andere werkhouding. Negen tot vijf bestaat niet, de mensen hier werken eerder van acht uur ‘s ochtends tot acht uur ‘s avonds. Ze doen ook veel langer over het maken van beslissingen. Ze willen heel hard werken, maar durven soms niet goed door te pakken. In sommige dingen lijkt het ook wel op ons normale leven. We zitten wel midden in Azië, maar dit is wel de meest westerse samenleving van heel Azië.”

Dat Singapore bekend staat als een van de duurste plekken ter wereld is volgens de jongens geen reden om niet te gaan. “De basisbehoeften zijn hier helemaal niet extreem duur en als ons oorspronkelijke appartement door was gegaan, was het als studenten prima te doen”, zegt Mark.

“In restaurantjes kun je lekker eten halen van over de hele wereld. Er wonen hier heel veel mensen die oorspronkelijk uit andere landen komen. Zij hebben allemaal hun eigen cultuur meegenomen.” Al deze culturen leven vredig naast elkaar. Mart: “Het is een superveilig land met bijna geen criminaliteit.”

Voor vertrek kenden Mart en Mark elkaar al erg goed, maar de andere jongens kenden ze eigenlijk alleen van school. In Singapore deden ze opeens alles met z’n vieren. Een bijzondere ervaring, die voor Mart en Mark plotseling op hun pad kwam. Mart: “Als Denis mij een jaar geleden niet geappt had, was ik waarschijnlijk niet naar het buitenland gegaan.”

Deel je verhaal!

Om de vrijdag spreken we een of meerdere studenten die in het buitenland studeren of gestudeerd hebben. Heb jij ook een mooi avontuur beleefd of zit jij nog steeds in het buitenland? Mail dan naar nieuws@saxion.nl, deel je verhaal en vind jezelf terug tussen de Saxion Nomads!

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.