Een blusrobot die levens redt: Hogeschool Saxion onderzoekt hoe dit werkelijkheid kan worden
Persbericht

Leestijd Minuten

Brandweermannen en -vrouwen komen voor gevaarlijk werk te staan. Zo brengt het blussen van branden in complexe gebouwen door slecht zicht en instortingsgevaar een groot risico met zich mee. Daarom doet het lectoraat Mechatronica van Saxion met het project ‘Firebot’ onderzoek naar een levensreddende oplossing: een blusrobot!

In ‘the heat of the moment’ moet de blusrobot op alle fronten goed werken. Samen met verschillende brandweerkorpsen brengt Saxion in kaart hoe de meerwaarde van de blusrobot zo groot mogelijk kan worden gemaakt. Zo werd het blussend vermogen en de gebruiksvriendelijkheid van de robot in een parkeergarage getest.

“Blussen met een robot is een beetje een jongensdroom”, vertelt Roy de Kinkelder, projectleider van Firebot. “Maar los daarvan is het ook goed om te zien waar je tegenaan loopt. De robot heeft bijvoorbeeld camera’s, maar in een ruimte vol rook hebben die moeite om alles te registreren. Je moet hele goede sensoren hebben, als het ware ogen en oren op het apparaat. Daarom werken we met 3D-warmtebeeldtechnologie, die we speciaal voor dit project verder hebben ontwikkeld.”

Het verschil tussen het zicht van een gewone camera (links) en het zicht van een warmtebeeldcamera (rechts) is duidelijk zichtbaar.

Op dit moment wordt er doorgewerkt aan het verder robotiseren van de blusrobot bij branden. Denk hierbij aan het autonoom rondrijden van de robot, automatisch blussen, slachtofferdetectie en interactie met drones. Zonder hulp van diverse partners zoals enkele veiligheidsregio’s, is deze doorontwikkeling niet mogelijk. Een blusrobot die mensenlevens redt: klinkt als toekomstmuziek, maar dankzij hard werken wellicht binnenkort werkelijkheid.

Lees het interview over de Firebot.

Foto: Regieorgaan SIA - Marjo Baas