human-rights-2694619_1280.jpg
Onderwijs

Social Work-studenten organiseren dialogen op middelbare scholen over mensenrechten

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

In het kader van de Dag van de Mensenrechten organiseerden eerstejaars Social Work-studenten vandaag samen met Amnesty International verschillende dialogen op middelbare scholen in de regio. Met gesprekken over bijvoorbeeld vluchtelingen en homoseksualiteit hoopten ze de leerlingen iets bij te brengen over mensenrechten én over elkaar. En dat is gelukt. “Iedereen deed leuk mee en er werd echt naar elkaar geluisterd.”

Liefst 37 groepjes van 8 eerstejaarsstudenten bezochten vandaag een middelbare school om dialogen te organiseren over de onderwerpen ‘discriminatie en racisme’, ‘vluchtelingen en asielzoekers’, ‘LHBTI+’ en ‘privacy en mensenrechten’. Nog eens 17 andere groepjes deden dit online met hun eigen netwerk. De studenten werden hier de afgelopen weken digitaal in gecoacht door Amnesy International, maar ook door ouderejaarsstudenten van de opleiding. “Iedereen heeft te maken met mensenrechten”, vertelt Fleur van de Wiel, die de afgelopen tijd fungeerde als zo’n studentcoach. “Wat voor jou normaal is, kan in een andere cultuur heel anders zijn. Het is mooi dat middelbare scholieren op deze manier met elkaar in gesprek kunnen gaan: wat zijn mensenrechten en wanneer krijg je ermee te maken?”

Ontwikkeling doorgemaakt

Ter voorbereiding gingen de eerstejaarsstudenten, onder leiding van de studentcoaches, zelf de dialoog met elkaar aan. Fleur merkte daarbij dat het delen van eigen ervaringen het gesprek bevorderde. “Ik ben biseksueel en toen ik daar in een persoonlijk verhaal over vertelde, zag je dat studenten zelf ook gingen vertellen hoe ze daar, bijvoorbeeld vanuit hun geloof, over dachten. Als dat gebeurt op zo’n middelbare school, is dat heel mooi. Zo kun je laten zien dat iedereen vrij is om hun eigen mening te verkondigen en dit ook een onderdeel is van onze maatschappij.”

Eerstejaarsstudent Imke Assink over de dialogen die ze vandaag organiseerde op het Vechtdal College in Hardenberg

De dialogen zijn dus niet alleen bedoeld om de middelbare schoolleerlingen wat bij te brengen. Ook voor de studenten zelf was het een leertraject. Volgens studentcoach Marc Bos was het project wat dat betreft vóór vandaag al geslaagd. “Als je ziet hoe onze studenten inmiddels kunnen meepraten over de verschillende onderwerpen, zijn ze echt gegroeid als mens. Ze weten hoe ze een dialoog moeten voeren, wat de onderwerpen inhouden en hebben echt een ontwikkeling doorgemaakt. Daarin zit voor mij de kern. En dat wordt alleen maar mooier als ze die visie en inzichten overbrengen op honderden middelbare scholieren.”

Doel bereikt

Imke Assink organiseerde vandaag als eerstejaarsstudent twee dialogen op het Vechtdal College in Hardenberg. Met de leerlingen sprak zij over verschillende actuele issues als Paarse Vrijdag en Black Lives Matter. “We bespraken verschillende scenario’s, bijvoorbeeld dat iemand een nare opmerking krijgt. Wat zou je daar dan van zeggen? Zou je voor iemand opkomen? Ook hebben we gesproken over wat iedereen vond van Zwarte Piet en waarom mensen dat vonden.”

Ze merkte dat het soms lastig was voor de leerlingen om over bepaalde onderwerpen te praten. “Daarom probeerden we het zo luchtig mogelijk te houden: niets is goed of fout. We wilden dat leerlingen het gesprek met elkaar zouden aangaan en doordat sommigen ook hun eigen verhalen gingen vertellen, kropen anderen weer uit hun schulp. Uiteindelijk ging het heel erg goed en was het hartstikke leuk om te doen. De leerlingen waren enthousiast, iedereen deed leuk mee en er werd echt naar elkaar geluisterd”, besluit ze tevreden. “Ons doel is dus bereikt.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.