Turan Tahmas.jpeg
Business

Turan won een award met zijn leerplatform voor verpleegkundigen in opleiding

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Turan Tahmas studeerde in 2017 af bij Saxion met een International Business-diploma. Nu is hij de medeoprichter van Novaheal, een bedrijf dat de uitval van zorgpersoneel in Duitsland tegengaat. Ze hebben een app ontwikkeld om theorie en praktijk dichter bij elkaar te brengen. Met de startup hebben Turan en andere oprichters van Novaheal de prestigieuze Eugen Münch Award gewonnen.

Hoi Turan, waar werk je en hoe kwam je daar terecht?

“Ik ben de medeoprichter van de start-up Novaheal. Ik merkte dat ik een sterke drang had om meer te leren over het ondernemerschap tijdens mijn tijd bij Saxion. Tijdens mijn studie bij Saxion was ik bij de start-up Belonio al verantwoordelijk voor het verhogen van het aantal leads per maand. Dit heeft me veel inzichten gegeven over hoe je een softwarebedrijf opschaalt. Tijdens mijn master bij de Univesty of Applied Sciences in Düsseldorf was ik al gestart aan het Novaheal-project. Novaheal is van drie oprichters, ik ben de enige met een zakelijke achtergrond. Daarom ben ik verantwoordelijk voor de financiën en beheer ik alle verkoopactiviteiten.”

Waarom zijn jullie Novaheal gestart?

“In Duitsland is er al een te kort aan geschoold zorgpersoneel. 3,4 Miljoen mensen in Duitsland hebben zorg nodig. Het aantal mensen dat zorg nodig heeft, zal in 2030 met 50 procent toenemen. Tegelijkertijd zal er een tekort van ongeveer 30.700 fulltime zorgmedewerkers zijn in 2030, als de huidige trends doorzetten. Het probleem is dat veel verpleegkundigen in opleiding vroegtijdig stoppen met hun studie. De voornaamste reden hiervoor is dat theorie en praktijk niet goed op elkaar aansluiten. Dat leidt tot grote frustratie en demotivatie. Praktische instructies ontbreken en verpleegkundigen in opleiding worden geconfronteerd met complexe zorgsituaties en psychische stress en worden daar alleen mee gelaten.”

Wat doet Novaheal om de uitval van studenten tegen te gaan?

“Novaheal heeft als doel om een digitaal leerplatform voor verpleegkundigen te ontwikkelen. Het is een alles-in-één-leerplatform voor verpleegkundige opleidingen. Door dit platform brengen we praktijk en theorie dichter bij elkaar. We bieden verschillende tools voor stagairs, verpleegkunde opleidingen, ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Novaheal bevat een combinatie van bewezen leermethoden en een moderne leeranalyse. Het leer platform Novaheal fungert enerzijds als digitale opzoektool, anderszijds krijgen cursisten patientsituaties aangeboden in combinatie met praktijkvideo’s. De focus ligt op de vrbetering van de theorie-praktijkoverdracht binnen de training. Zo draagt Novaheal bij aan aantrekkelijk en kwalitatief hoogwaardig onderwijs voor verplegend personeel en probeert zo de hoge uitval tegen te gaan.”

Jullie wonnen met Novaheal de Eugen Münch Award, hoe was dat?

“De Eugen Münch award is een van de meest prestigieuze onderscheidingen in de gezondheidssector in Duitsland. Het is een grote eer om een van de drie winnaars te zijn uit meer dan honderden aanmeldingen van topprojecten. De prijs hielp Novaheal een enorme media-boost te krijgen, wat ook niet slecht is.”

International Business-alumnus Turan Tahmas adviseert studenten vooral om te gaan ondernemen

Hoe kwam je in aanmerking voor deze onderscheiding?

“Het was nodig om een pitch-deck, de projectbeschrijving en de cv's van de oprichters op te sturen. Een uitstekende jury bestaande uit politici van het parlement en directeuren van ziekenhuisverenigingen besliste over de winnaars.”

Wat hebben jullie gewonnen?

“Met de Eugen Münch Award heeft onze startup €5.000 aan prijzengeld ontvangen. Belangrijker is het geweldige netwerk van de Eugen Münch Foundation: een paar investeerders werden zich bewust van ons concept, wat natuurlijk een erg leuke bijkomstigheid is.”

Hoe heb je studeren bij Saxion ervaren?

“Saxion is erg praktijkgericht, wat ik erg fijn vond. Met name de International Business School gaat meer over het leren kennen van de praktische toepassing van de verschillende theorieën. Er wordt veel werk verzet in projectwerk bij bestaande bedrijven. Ik herinner me dat ik veel nachtdiensten besteedde aan het voorbereiden van verslagen en presentaties voor deze projecten. Destijds vond ik het absoluut niet leuk om zoveel tijd alleen aan de projecten te besteden, maar ik weet hoe waardevol dit soort voorbereiding op het betreden van de professionele wereld is. Ik hield ook van de kleine groepen in de klaslokalen (20-30 personen) waar je rechtstreeks met de professoren kon communiceren en ideeën kon uitwisselen.”

Heb je tips voor studenten om het beste uit hun carrière te halen?

“Veel mensen hebben een sterke drang om voor zichzelf te beginnen. Probeer gewoon iets anders en ontsnap uit het saaie dagelijkse leven. Daag jezelf uit en durf een bedrijf te starten. De stap van een zekere baan naar een zelfstandige baan gaat echter meestal gepaard met een hoog risico. Slechts een paar mensen durven die stap te maken. Mijn advies is om naast je studie een bedrijf op te zetten. Bij Saxion doe je veel ervaring op, waarmee je jouw bedrijf continu kunt verbeteren. Zelfs als je faalt bij je eerste bedrijf, doe je veel ervaring op voor je toekomstige carrière.”

Ook International Business studeren?

Meld je aan!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.