digitale leeromgeving
Business

Facility Management-studenten krijgen én delen inzichten tijdens digitale brainstormsessie

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Vandaag is het World Facility Management Day en in tijden van corona wordt misschien nog wel extra duidelijk waarom facility management een essentieel onderdeel is binnen veel organisaties. Om dat te onderstrepen organiseerden de facilitaire serviceorganisatie en enkele externe leveranciers van Saxion samen met de Hospitality Business School een digitale sessie voor Facility Management-studenten.

Om Facility Management-studenten inzicht te geven in welke gevolgen de uitbraak van het coronavirus heeft voor thema’s als catering, schoonmaak, gastvrijheid, gebouw en werk- en leeromgeving, organiseerden de facilitaire serviceorganisatie en enkele externe leveranciers van Saxion samen met de Hospitality Business School een digitale brainstormsessie via Blackboard. De leveranciers, waaronder Planon, Hago en Appèl, vertelden over de keuzes die zij afgelopen weken moesten maken en formuleerden uiteindelijk enkele prikkelende stellingen, waarmee de studenten in kleine groepen aan de slag gingen.

Secundair proces

“Normaal gesproken is facility management een secundair proces dat organisaties ondersteunt bij hun primaire proces,” vertelt Remco Mulder van Planon, dat bij Saxion verschillende facilitaire processen verzorgt en vrijdagochtend deelnam aan de sessie. “Maar je ziet dat het steeds dichter tegen het primaire proces aanschuift. Er komt steeds meer overlap en eigenlijk kan men niet meer zonder.” De coronacrisis lijkt dit proces zelfs te versnellen. “Normaal gesproken kom je naar je werk en is alles geregeld. Maar op het moment dat alles opeens op afstand is, merk je dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is.”

download (2).jpeg
Remco Mulder, accountmanager bij Planon

Eyeopener

Ook voor Remco leverde de sessie nieuwe inzichten op. “Deze studenten zijn onderdeel van een nieuwe generatie die straks de arbeidsmarkt betreedt, met een bepaalde blik en bepaalde behoeften. Zelf deed ik eigenlijk de aanname dat de aankomende generatie geen problemen heeft met het digitale werken, het werken op afstand. Maar je merkte tijdens de sessie dat studenten wel echt de interactie met elkaar missen, het sociale aspect. Dan zie je toch dat de mens een hele sterke, intrinsieke behoefte heeft aan direct sociaal contact. Dat was voor mij persoonlijk wel een eyeopener.”

Stroomversnelling

Ook werd ingegaan op de vraag hoe bij Saxion rekening gehouden kan worden met de anderhalve metermaatregel. Hoe richt je bijvoorbeeld bepaalde ruimtes in? “Dat zijn vragen die heel actueel zijn. Er is nu acute noodzaak om veranderingen door te voeren, maar sommige vragenstukken waren voor de coronauitbraak al wel aan de orde. Deze komen nu in een stroomversnelling terecht.”

Nieuwe en verfrissende ideeën

Al met al was het een boeiende sessie, ook voor Planon. “De toegevoegde waarde zit ‘m voor ons, buiten het feit dat we ons als potentiele werkgever kunnen etaleren, in de nieuwe en verfrissende ideeën die studenten hebben. Werken met de nieuwe generatie houdt ons scherp en bovendien”, besluit Remco, “voorkomt het dat we de overtuiging krijgen dat we het allemaal wel weten.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.